Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/1992 -
Studie Studies

(CZ) Kognitivní a metakognitivní strategie autoregulovaného učení
(EN) Cognitive and metacognitive strategies of self-regulating learning

Strana / Page: 477-485
Autor / Author: Hnilica, K.
Klíčová slova / Key words: autoregulované učení, kognitivní a metakognitivní strategie, orientace, elaborace, sumarizace textu


Anotace:

Součástí programů, určených k výuce umění učit se a regulovat vlastní učení, jsou programy nácviku kognitivních a metakognitivních strategií zpracovávání a osvojování textových informací. Ve studii jsou prezentovány strategie, kterě stojí v popředí zájmu soudobé odborné literatury.



Annotation:

Those strategies are usually indicated as cognitive whose exploiting results in a clash and coping with the subject-matter; the metacognitive strategies serve then to the reflexion and regulation of the knowledge and the process of getting to know, and thus also of the cognitive strategies.
In the article a survey of cognitive and metacognitive strategies of reading comprehension is presented. As the major cognitive strategies orientation in a text, memorization of information, identification of main ideas, summarization of the text, and the strategy of elaborating relations among previous knowledge, experience, the reader’s ideas and new information derived from the text are introduced. As the main metacognitive strategies the followning are introduced: generating questions, monitoring comprehending a read text, and the strategy serving the remediation of eventual problems of the comprehending of a text. In the conclusion of the study leaned on literary explorations of facts some important reasons of non-exploiting those strategies under the school conditions are introduced, as well as perspectives of their further exploitation for the sake of the pupils’ self-regulation or for the authors of the teaching texts when they draw a frame for new materials.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}