Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1989 -
Studie Studies

(CZ) Modernizace v matematické výchově inženýrů
(EN) Modernization in the mathematical education of engineers

Strana / Page: 166-176
Autor / Author: Jirásek, F.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

Modernization of the educational systems can be understood as a conscious solvation of the discrepancy between the increasing demands of the society on education, and the limits of learning capacities of the man and the educational institutions. Modernization of a university subject has certain specifications if compared with that at basic and secondary schools which were centrally and methodologically catered for, and moreover provided with relevant text-books and teaching aids.
As for the future it will not be possible to be at peace with arbitrariness and spontaneity with which both the modernization of mathematical subject at technical universities and colleges, and the evaluation of the phenomena concerning education and the teaching have been so far approached.
Some of the contemporary global analyses indicate that the educational system needs fundamental changes. Experiences have revealed that radical and strictly controlled modernization might bring about a considerable damage. For that reason we claim a process of modernization that would be gradual, applied in checked steps and stages. We solve problems such as the Weltanschauung in mathematics, the students’ transition from secondary schools to universities, the exploitation of up-to-date didactic and calculation technologies which shlould suport the teaching. In mathematics at universities and colleges we struggle for the development of of the theory of the teaching of this subject and its more consequentional applying in the practice.
Also some results of our researches are briefly presented in the article. The direction of the further modernization are marked here out. Fundamental qualitative changes can be expected, especially in a broader exploitation of the calculation technology in the educational process.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}