Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1989 -
Studie Studies

(CZ) Marxistické hodnocení protikladů "staré školy" a "nové výchovy" v začátku 20. století
(EN) The marxist evaluation of antagonismus of the "old school" and the "new education" in the beginning of the 20th century

Strana / Page: 188-197
Autor / Author: Cach, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The study deals with the antagonisms of the „old school“ and the „new education“ in the marxist views of education before the year 1917. Especially German (K. Zetkin) and Russian (V. I. Lenin, N. K. Krupskaja) problematics are paid attention here, and that with the regard to their critics of the conditions of the school institutions in the period of the monopolitistic and imperial stadium of capitalism before world war 1, and to the searching for an adequate model of „the school of the future“ in conditions of a socialist society. Lenin’s views are are closer to the revolutionary reconstruction of the hitherto czar school, while N. K. Krupska’s opinions proceeding from the same alternative, incline to making use of some stimulations of the west-Europian „new schools“, country-houses of education, to Tolstoj's school at Jasna Poljana or the idea of a „free child’ of K. N. Ventzel. The searching for a model of a socialist school and marxist education in the first socialist state after the year 1917 is not only evidence of a great period in the history of the school and education but also of complicated relations between the theory in thehitherto development of the marxist views of education, and a revolutionary re-construction of the whole school-system in the czarist Russia, among the theory, practice and the educational politics. Another evidence is given by the development of N. K. Krupská, A. V. Lunačarskij’s, P. B. Blonski’s, S. T. Sacki’s and later N. S. Makarenko’s views and opinions.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}