Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/1989 -
Studie Studies

(CZ) Vyučování - základní institucionální forma výchovy
(EN) The teaching, the basic institutional form of education

Strana / Page: 484-499
Autor / Author: Sýkora, M.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

It was shown on the example of inquiring into educational aspects of the teaching the educational character of the teaching-or more precisely: the teaching as a partial institutional form of education that the so called structurally systematic methodological approach to the inquiring into education, its aspects and partial phenomena will apparently require qualitatively new standpoints and partial phenomena will apparently require qualitatively new standpoints and theoretical principles. One of the results of the study is the information that it will not be evidently possible to apply the choice aditive model of the „teaching system“ in which firstably the „elements" of the system are deducted, and only then the system itself is constructed. Neither the connection among its manifestations and the substance of the system can be filed empirically nor is it direct. When considering the „educationality“ of the teaching we have found that there is a connection between the complexity of the teaching as a system and the complexity of corresponding formative aspects.
Even if it is possible to search after the „educationality“ of partial and abstract aspects of the teaching that have been analyzed, say the educationality of the teacher’s activities or the educationality of the textbook, the carrier of the educational effects of the teaching is its complexity, its unity (and diversity) of various aspects, qualities, eventually also elements of the teaching. With the support of ]. Skaikovâ’s works we have shown that on the base of the change of the initial methodological position it is possible to refuse the parallelistic theoretical conceptions of formative and instructional effects of the teaching.
All elements and qualities of the teaching which are noted for the potencionality to make themselves personal energies, capabilities, and other learners’ qualities, have a formative value. The „educational“ and „instructional“ effects of the teaching can be separated and passed judgements on only in some abstract simplifications. In fact, however, they always exist together, as a summary of formative results of the teaching. This total formative effect of all the partial forms of education, which have influenced a human individual during his or her life, can be called the „education.“ (In our country already J. Váňa and some others.)



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}