Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/1989 -
Studie Studies

(CZ) Kognitivní psychologie a teorie i praxe pedagogiky
(EN) The cognitive psychology and the theory and practise of the pedagogics

Strana / Page: 500-518
Autor / Author: Linhart, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

In the introduction the author clears up the up-to-date methodological approaches in the cognitive psychology 'yhich today belongs to the most influential conceptions on the all-world scale. In our country increased efforts to exploit the cognitive psychology and cognitive sciences in general appear as well. The ®uthor draws the reader’s attention to elementary conceptional problems of the "'estern cognitive psychology such as e. g. obscurities in the relations between the concepts „psychic reflex“ and „information" „consciousness“ and „unconsciousness", in the research methodology, etc.
The author gives reasons for the necessity of a new theoretical synthesis of both foreign theoretical extensive experimental works and his own long-term researches in the field of cognitive processes and the cognitive development. He suggests five general psychological categorial complexes as a starting-point for this synthesis (the category of activity, that of reflexes activity, of the social contacts etc). He breaks up the reflex into the epistemic reflex and the constructive one; he enlightens the task of anticipation when regulating one*s own activities (e. g. expecting success or fear of failure). In connection with this he analyses the processual and active approaches in the cognitive development of the man. The views presented here make the startingpoint for an analysis of creative thinking of both children and adults which is innerly related to the socially conditioned values orietation. — In the conclusion the author points at a possibility of elaborating models for the creative (heuristic) thinking.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}