Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
3/2014 (MONO) -
Metodologická studie Methodological Study

Page: 307-326
Author: Chvál, M., Straková, J.
Key words: key competences, learning competence, the evaluation of cognitive competences, lower secondary education

Annotation:

In recent decades the need to modify teaching goals with a view to greater emphasis on the development of key competences has been the subject of continual discussion in the educational community. This contribution focuses on the measurement of learning competence, which is acquiring ever more importance thanks to the increasing need to process a large quantity of information and adapt constantly to changes brought about by technological progress and other contemporary phenomena that affect the job market and civic life. Competence in learning has been comprehensively conceptualised by colleague from the University of Helsinki, who in order to measure it have created a comprehensive tool directed to four domains: learning, thinking, the organisation of learning and emotional self-regulation. In the years 2011−2013 the tool was translated into Czech and applied in a pilot study of 294 pupils of the 4th grade, 424 pupils of the 6th grade and 312 pupils of the 9th grade. On the basis of the results of the pilot study the tool was modified and reduced and its cognitive components were then administered to a representative sample of 6,200 pupils of the 6th grade together with tests of reading and mathematical literacy, a language test and a lengthy questionnaire. The contribution describes the Finnish concept of competence for learning and the functioning of the Finnish test in Czech conditions including the connections between the targeted learning competences and the results of the other cognitive tests. The contribution then discusses the possibility for the blanket exploitation of the tool in Czech schools for formative evaluation.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}