(CZ) Metakognice – vymezení pojmu a jeho uchopení v kontextu výuky
(EN) Metacognition – Definition of the Concept and its Application in the Context of Teaching
Autor / Author: Lokajíčková, V.
Klíčová slova / Key words: metakognice, komponenty, rozvíjení, hodnocení, učení se, výuka, autoregulace
metacognition, development, evaluation, learning
Metakognice bývá považována za jednu z rozhodujících dispozic v oblasti učení. Předložená přehledová studie zpřístupňuje poznatky o metakognici a možnostech jejího rozvíjení v kontextu výuky. Studie je členěna do tří hlavních částí. První část se zabývá vymezením pojmu metakognice, představuje její strukturaci vybranými autory do dílčích komponent a pokouší se o jejich utřídění. Část druhá objasňuje koncept metakognice ve vztahu k autoregulaci učení a sebereflexi. V části třetí je charakterizována výuka podporující metakognici, popsáno rozvíjení a hodnocení metakognice ve výuce prostřednictvím různých přístupů a nástrojů. Potenciál k rozvíjení metakognice vnímáme především v zapojování učitelských otázek náležité kognitivní náročnosti a ve výukové fázi rekapitulace. Studie na metakognici nahlíží jako na způsob zvyšování kvality výuky v zájmu „nové“ (produktivní) kultury vyučování a učení.
Annotation:
High demands for quality and effective education of individuals are automatic in today’s society, strongly influenced as it is by globalisation and characterised by an information “explosion”. The current approach to learning is therefore orientated not merely to “knowing what” but above all to “knowing how” and also “knowing when, where and why”. This is also why metacognition is considered one of the crucial dispositions in the field of the quality (effectiveness) of learning. The development of metacognitive processes falls into the field of the “new” (productive) culture of teaching and learning, the foundations of which are to be found in the theories of educational, psychological and (subject) didactic constructivism. In addition to the encouragment of metacognitive processes the “new” (productive) culture of teaching and learning stresses the individualisation of learning processes or introduction of authentic teaching exercises demanding the transfer of what has been learnt to new contexts (the pupils actively “construct” their learning). The development of metacognition in teaching is therefore a way to pursue a higher goal as well – metacognition as support for the “new” (productive) culture of teaching and learning can contribute to raising the quality of teaching.
The aim of this review study is to define the concept of metacognition and apply it in the context of teaching. The study is divided into two main parts. The first seeks to define the concept of metacognition, and presents its components and their categorisation. The second part offers a characterisation of teaching that encourages metacognition, and describes the development and evaluation of metacognition in teaching.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: