Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
6/1988 -
Studie Studies

Page: 629-641
Author: Sýkora, M.
Key words:

Annotation:

The goal of this study consists in contributing to the solving of some basic theoretical and methodological questions, which are common for a large group of didactic branches. The general didactics is one compound of that group, the others being the branch and the specific didactics. Their common research object is the teaching— one of the essencial forms of education. Individual didactic disciplines limit their different and specific objects against this object of research. The object of individual didactic disciplines in the object „teaching“ was destined by the help of a more-grades abstraction: in the field of general didactics general qualities of the teaching as such are explored. General and special didactics deal with those qualities that correspond to the teaching of a certain branch or school—subject. To make the destination of the branch and specific didactics more precise, an intellectual model of the interaction of the teaching with a certain field or form of the social practice was used, the corresponding scientific discipline including. With such an interaction specific modifications of the teaching qualities often appear—those then must be adapted to the qualities of that branch the teaching is integrated with (eventually with the corressponding scientific branch). And on the contrary, this field of the social practice as well as the corresponding scientific fields must—as if—become a form of the teaching — only then—in the form of the teaching (as teaching subjects, that is the teaching of something) — they acquire the effective formative qualities.
Further on some interesting dependencies are characterized here:
— the relation of the object of didactic disciplines, and the so called empirical complexity of the actul teaching,
— conditions influencing the homogenity of didactic theories,
— the relation of the research object, the teaching subject and an adequate terminology


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}