Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
6/1988 -
Studie Studies

Page: 661-672
Author: Gavora, P.
Key words:

Annotation:

The paper deals with metacognitive processes that accompany reading. A description of metacognitive processes according to phases of reading is presented. Before reading the reader sets the objectives of reading, in the course of reading the reader predicts the content of next sections of the text and monitors reading. After finishing reading the reader checks if the objectives of reading have been achieved.
A number of research findings is presented on relationship between reading efficiency and metacognitive awareness of the reader. Not all elements of metacognitive processes directly determine reading efficiency. Good and bad readers differ in utilizing adequate or inadequate metacognitive elements. Younger pupils’ metacognitive processes are rather weak so they cannot influence reading. Dissatisfaction with young pupils’ reading efficiency made it neccessary to design special programmes aimed at fostering metacognitive processes of the child. Two such programmes are described, one designed by V. V. Shvayko from Tomsk University, the other one by A. S. Palincsar and A.L Brown from University of Illinois.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}