Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1987 -
Studie Studies

(CZ) Aktuálne problémy intenzifikácie výchovnovzdelávacieho procesu
(EN) Topical Problems Concerning the Intensification of the Educational Process

Strana / Page: 7-21
Autor / Author: Petlák, E.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

Questions concerning the intensification of the educational process have become very topical, especially in recent years. This is connected with the growth of knowledge brought about by the scientific and technological progress. With regard to this fact, but also with regard to the growth in knowledge about the substance of the teaching process, pedagogy is triyng to deal with the disproportions between the increasing amount of knowledge and the possibilities of the educational process. Modernizing the content of education, as well as working with it „more consistently“ in classroom instruction, is one of the possibilities of intesifying the educational process. However, not only the content of education, but also the teacher’s methods of work deserve our attention. It seems that activating methods are not being sufficiently used. The modernizing efforts do not often produce desirable results because the teachers’ approach to these efforts is not comprehensive. To intensify the educational process means, among other things, to pay increased attention to application of those conceptions of the teaching process that have already been verified in the USSR, as well as to the character-building aspect of instruction. It appears that more attention should be paid to the following principles: unity of character training and education, communist ideological background and political awareness in education, linking up education with the life of society and with practice, leading role of the teacher and active participation of pupils in education.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}