Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
4/1987 -
Studie Studies

Page: 441-453
Author: Valenta, V.
Key words:

Annotation:

The author of the article deals with the educational process at the grammar school, and that on the base of a theoretical conception of the optimalization of the educational process elaborated by J. K. Babansky. He makes us acquainted with some results of his research conducted in the years 1980—85, those results having been achieved in the frame of his thesis. He deals with two areas of problems:
1. Relations between educational goals anchored in the profile of a grammar school graduate as it is given by the document „Further Development of the Czechoslovak School System“, and the means applied in the actual educational processes at the grammar schools.
2 . Relations between actual learneis’ instructional possibilities and their development, and the evolution of the educational process at thfe grammar school.
The author concludes that the covering of educational goals can be achieved exclusively through applying the developing conception of the teaching. At the same time he points out that the traditional conception of the teaching still survives, and thinks of the reasons of that surviving. A significant problem of the contemporary grammar school is seen in the fact that both educational documents, and the teachers’ drafting and managing of the educational process fail to issue from different actual learning possibilities of the grammar school learners in individual stages of their grammar school studies. Also the principle of differentiation and an advancing of the contents, methods and forms of educational work have not been applied in a sufficient measure. It is on the behalf of those findings that the author claims that the differenciated conception of the educational and instructional processes at the grammar school should be dealt with more thoroughly, and that in the positions of both the theory and practice.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}