Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1985 -
Studie Studies

(CZ) Pedagogický výzkum a pedagogická praxe (Aspekt využitelnosti vědeckých informací)
(EN) Pedagogical Research and Pedagogical Practice (Aspect of Utilization of Scientific Information)

Strana / Page: 77-90
Autor / Author: Průcha, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The thrust of this article is to encourage thinking on an implementation of the relationship between pedagogical research and pedagogical practice. To this end there is a description of what actually is meant by the term social reality, traditionally called “pedagogical practice”. What is the structure of pedagogical practice? What is its scope? Who are the concrete representatives of pedagogical practice?
The article starts from the current overall situation characteristic of which are efforts to achieve greater utilization of the results of research in the social sciences for practical purposes (part 1). In the second part the term “pedagogical practice” is defined on the basic of communication of information from pedagogical research to the spheres of practice. First of all there is a general characterization of the users of scientific pedagogical information (2.1). Part 2.2 distinguishes between six types of consumers of scientific pedagogical information and their information needs are delineated in matrix. Part. 2.3 is directed, on the basis of accessible statistical data, to the scope of pedagogical practice. More detailed facts are assigned to the category “implementors of education and training” (teachers, educators, instructors of specialized training, etc.). The article shows that the deployment of the profession within this category must also be reflected in the structure of scientific pedagogical information.
The concluding part 3 discusses factors of effective impact of pedagogical research on pedagogical practice. These are clarifying factors: the object of scientific pedagogical information (i. e. orientation to specific users in practice); suitable communication units (communicability of scientific pedagogical information); en suring the application of scientific pedagogical information using instructions and recommendations for practice.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}