Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1985 -
Studie Studies

(CZ) Ladislav Novomeský, bojovník za demokratizáciu kultúry a vzdelávania
(EN) Ladislav Novomeský, a Champion of the Democratization of Culture and Education (in Commemoration of the 80th Anniversary of his Birth)

Strana / Page: 177-191
Autor / Author: Ďuriš, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The author of this article deals with the pedagogical ideas of Ladislav Novomeský (27th December 1904 — 4th September 1976), a distinguished member of the Communist Party of Czechoslovakia, Hero of the Czechoslovak Socialist Republic, bearer of the Klement Gottwald Order, the Order of the Republic, the Victorious February Order, National Artist, poet and writer, prominent party and state official, leading organizer of the Slovak National Uprising and a significant pedagogical thinker.
The author writes about the creditable work done by Ladislav Novomeský while he was Commissioner for Education in the years 1945—1950, especially in the struggle for the establishment of a unified school. He was one of the principal representatives of the educational and cultural policies of the Communist Party of Slovakia. L. Novomeský stood for democratization of education. He wanted the broades sections of the working people to have a free, unhindered access not only to secondary education, but also to higher education. And it was also due to his efforts that the Unified School Act was passed on April 21th, 1948, which made it possible to implement the demands of the Czech and Slovak teachers and of the public at large.
Ladislav Novomeský has got high credit for the construction of nursery, primary and secondary schools as well as higher education establishments in Slovakia after liberation in 1945. Together with his close partners in the Education Department he implemented the educational and cultural policies of the Communist Party of Czechoslovakia.
The author underlines Ladislav Novomeský’s demands on the teacher, on cooperation between teachers at various stages of education, as well as cooperation between the Slovak and Czech educationists. In conclusion, the author summarizes his ideas on Ladislav Novomeský’s pedagogical views.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}