Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
5/1985 -
Studie Studies

Page: 569-578
Author: Aulitis, J.
Key words:

Annotation:

In the present essay the author points at constitution of pedagogic ethics as an inter-discipHnary branch on the background of historical connections. He picks out the part of important thinkers, philosophers and pedagogues of the past in gradual profiling of this interdiscipline (Quintilianus, Comenius, Locke, Rousseau, Pestalozzi, D iesterweg, Uschinskiy, Makarenko, Suchomlinskiy, etc.). He suggests basic problems caused by contem porary needs of the society in the sphere of the upbringing of children, youth and adults as well, accenting the personality of the pedagogue in the largest variety of both his personal and professional realization. He characterizes concisly the basic categories of pedagogic ethics: dutiful approach to the teachers’ profession, ped agogig justice, honour of place and personal dignity, pedagogic conscience, pedagogic authority. He also draws the subject of other categories — moral con sciousness and moral relations, concreted in an analytic way and applied to the con ditions of the pedagogic process.
It shows that under the conditions of Czechoslovak pedagogy pedagogic ethics is only forming its position, while in other countries, mainly in the U.S.S.R., it has created a solid basis sooner. Pedagogic ethics as an applied inter-disciplinary branch has then great possibilities of development even under our conditions. No doubt important scientific potential (with practical methodical asset) for solution of topical problems brought about by everyday life — not only in the range of action school — education — can be looked for and found in it.
The essay can be regarded as a suggestive contribution to the discussion of solution of the problem s of methodology» subject, targets of pedagogic ethics, the „young“ in fact border discipline.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}