Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/1985 -
Studie Studies

(CZ) K problematike pedagogickej etiky
(EN) To the Problemacy of Pedagogics Ethics

Strana / Page: 569-578
Autor / Author: Aulitis, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

In the present essay the author points at constitution of pedagogic ethics as an inter-discipHnary branch on the background of historical connections. He picks out the part of important thinkers, philosophers and pedagogues of the past in gradual profiling of this interdiscipline (Quintilianus, Comenius, Locke, Rousseau, Pestalozzi, D iesterweg, Uschinskiy, Makarenko, Suchomlinskiy, etc.). He suggests basic problems caused by contem porary needs of the society in the sphere of the upbringing of children, youth and adults as well, accenting the personality of the pedagogue in the largest variety of both his personal and professional realization. He characterizes concisly the basic categories of pedagogic ethics: dutiful approach to the teachers’ profession, ped agogig justice, honour of place and personal dignity, pedagogic conscience, pedagogic authority. He also draws the subject of other categories — moral con sciousness and moral relations, concreted in an analytic way and applied to the con ditions of the pedagogic process.
It shows that under the conditions of Czechoslovak pedagogy pedagogic ethics is only forming its position, while in other countries, mainly in the U.S.S.R., it has created a solid basis sooner. Pedagogic ethics as an applied inter-disciplinary branch has then great possibilities of development even under our conditions. No doubt important scientific potential (with practical methodical asset) for solution of topical problems brought about by everyday life — not only in the range of action school — education — can be looked for and found in it.
The essay can be regarded as a suggestive contribution to the discussion of solution of the problem s of methodology» subject, targets of pedagogic ethics, the „young“ in fact border discipline.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}