Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
6/1985 -
Studie Studies

(CZ) Kritická analýza antropologických koncepcí výchovy
(EN) A Critical Analysis of Anthropological Conceptions of Education

Strana / Page: 657-673
Autor / Author: Grulich, V.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The contemporaneous „return to the man" in bourgeois philosophy and pedagogy is provoked by deeper causes which rest in unsolvable discrepancies of the general crisis of the capitalist society. The essence of bourgeois anthropologism rests in a one-sided and uncritical cult of the abstract man and is ideologically based not only on the subjectivist philosophy and in irracionalism but also on the biologically conceived naturalism and essentialism of various objectively idealistic and religious approaches of the “unchanging” substance of man. The author conceived his essay accordingly. It is devoted to the criticism of the anthropologism of German spiritually refined pedagogy (W. Dilthey’s, of the pedagogy of culture and values of E. Spranger, H. Nohl and Th. Litt), of the anthropological conceptions of existentialism according to which the lived life demonstrates itself as a basic force of education (O. Kroh, O. P. Bollnow, and others), it criticizes the efforts to create a pedagogical anthropology, an anthropological pedagogy and a so-called “basal”, “integral anthropology” (A. Busemann, J. Derbolav, H. Loch, M. J. Langeveld), and traces the radical consequences of HusseH’s phenomenology and of some of the conceptions of structuralism (J. Piaget) for the reinforcement of the anthropocentrism of contemporary bourgeois pedagogy. In the last part of his article the author points to some aspects of the marxist-leninist conceptions of existing humanism and of man as the point wherefrom arises the criticism of the contemporary bourgeois theories of education.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}