Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
5/1984 -
Studie Studies

Page: 599-611
Author: Hejný, M., Rybárová, J.
Key words:

Annotation:

The process of notion formation in mathematics is a series of qualitative changes in which the quantity of life experiences brings about a change in quality represented by the level of abstraction of knowledge. Disregarding this mechanism (e.g. when the teacher introduces new notions by definitions) leads to a formal knowledge of notions. This is a source of misunderstanding in communication between the teacher and the pupil as well as a source of strategic and world outlook misinformation of the pupil. The article contains the description of a teaching method (we have called it the method of combined discussion) by means of which a new notion is introduced in spontaneous classroom discussion. Each pupil actively mobilizes his own experiences, confronts them with the views of his classmates, and thus arrives, in a creative way, at an informal knowledge of the notion.
Examples are given of the method being experimentally tested at Secondary Vocational Training Schools. A pedagogical analysis of this method is made on three levels: the pupil, the class, and the teacher. It is believed that the method can be used in other subjects as well.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}