Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/1984 -
Studie Studies

(CZ) Estetická výchova, její stav a perspektivy
(EN) Aesthetic Education, its State and Perspectives

Strana / Page: 297-309
Autor / Author: Jůva, V.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

A socialist society creates favourable material and social conditions for the development of cultural life and the formation of the individual from the aesthetic point of view, too. In socialist pedagogy aesthetic education has always been considered a significant and essential component of communist education besides world-outlook, moral, political, work and physical components. Its aim is to develop aesthetic perception, comprehension, enjoyment and appreciation, to teach the fundamentals of national and world culture, to develop aesthetic activity and creativeness, and above all, to shape the personality ideologically, politically and morally by aesthetic means. Thus comprehensively convived aesthetic education is of great importance for the development of senses, speech and imagination, for the development of emotions, will and creativeness, and last but not least, for the development of knowledge and the ideological and political profile of the individual.
Conditions in a developed socialist society make it imperative for pedagogical theory to bring a new conception of a comprehensive model of lifelong permanent aesthetic education, in close relation with all the other components of communist education. Provision of this education must be shared by schools of all grades, cultural institutions, social organizations, establishments as well as by the family, all them working in unity. The decisive, however, is the introduction of theoretical schemes of aesthetic education into everyday practice of schools and other establishments and organizations. From this viewpoint it is necessary to activate the controlling bodies of the educational system, to create a favourable climate for aesthetic education and to prepare the large community of teachers and educators ever more profoundly for this task.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}