Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1983 -
Studie Studies

(CZ) Politická výchova v Německé spolkové republice
(EN) Political education in the Federal Republic of Germany

Strana / Page: 31-50
Autor / Author: Dýma, M.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

This article deals with fundamental questions of political education in the Federal Republic of Germ any. It describes the developm ent of conceptions of political education since the establishm ent of the FRG, the political orientation of guidelines for political education practices, and special attention is paid to the latest conceptions of political education based on the philosophy Frankfurt School, w here the basic elem ent is social conflict. Part Two is devoted to fundamental problem s of political education in the FRG, particularly to its relationship to concrete State and party policies, the relationship of political institutions as a subject to real political thinking, and the relationship of political instruction to education for active involvem ent in political life and for political behaviour. The author discusses here critically newly introduced term s ’’social learning“ and ’’socialization“.
The third part of the article deals with the ideological orientation of political education in the FRG at present, and comes to the conclusion that despite relative progressiveness of theoretical and didactic conceptions in the adm inistration of political education, the revenge-seeking and anti-Communist guidelines of the sixties are still in force. The article goes on to show how in political education in the FRG the relations to the neighbouring Socialist countries are pregnant with anticom m unism , and, as a result, pupils acquire m ore inform ation about these countries on the radio and television than at school. The pupils’ attitude to Nazism is not quite what it should be, either. Thus there is considerable contradiction in the political education in the FRG, and the citizens who have undergone this education will have to overcom e this contradiction later on by their own experiences of life.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}