Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
2/1983 -
Studie Studies

Page: 169-189
Author: Mareš, J.
Key words:

Annotation:

Observation is one of the im portant parts of many pedagogical researches, and is the basis of supervision and inspection. In the socialist countries, however, pedagogy has so far paid little attention to the extent of mistakes affecting the results of the observation, and to the question of what statistical methods should be used in verifying the reliability of standardized observation.
In a summary study, which is based on statistical works published abroad, the author suggests a way of solving this interesting methodological problem. First of all, definitions are given of the basic concepts (standardized observation, observational technique, rating scale, sign system, category system). Then three equivalent definitions are given of the coefficient of reliability. The reliability of observation is found to be dependent on the observer himself, on the observational technique chosen and on the circum stances of o b servation. How many times a teacher should be observed so that the results o b tained can be relied upon is a question that is discussed here.
A detailed analysis is made of statistical methods suitable for m easuring the reliability of rating scales, sign and category systems (including the conditions for use and the recom m ended values for each of the coefficients). W hat is recom m ended as regards rating scales is the use of K endall’s coefficient of agreem ent W and T aylor’s coefficient of agreem ent (in the case of ordinal scales) or the intraclass co rrelation coefficient (in the case of interval scales). As regards sign and category systems, w hat is recom m ended (depending on various conditions specified in Table 2) is the use of: the coefficient of m arginal agreem ent, Flanders’s modification of coefficient π, Cohen’s coefficient kappa. Light’s modification of coefficient kappa. A brief explanation is also given of the principle of Cronbach’s theory of generalizability.
In conclusion, users are rem inded that there is no „best“ nor „universal“ statistical m ethod to calculate the reliability of observation, but the method to be chosen is the one that is the most suitable for the case in question.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}