Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1982 -
Studie Studies

(CZ) K možnostem rozvoje všech žáků ve vyučování a učení
(EN) On the Possibilities of All Pupils' Development in Classroom Instruction

Strana / Page: 127-147
Autor / Author: Helus, Z.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The category of development is one of the central ones in pedagogy and pedagogical psychology. It attracts the attention of theoreticians, and has great impact on the practice of the Socialist school. The principal levels of development — the process of maturing, psychical evolution and development — are analysed in the first chapter. Development is defined as the provision of individual development by supra-individual socio-historical experience. The basis for development is provided by individualizing subjectivization of socio-historical experience, and in unity with it, also by socializing objectivization of individual experience.
The development of a personality does not always proceed harmoniously; the previous course of a child’s life results in the emergence of psychical factors facilitating good utilization of the development- promoting work of the school — what is called development activating dispostitions, or in the emergence of psychical factors making it more difficult for a child to make use of the development- promoting work of the school — what is called development inhibiting dispositions. The study deals concretely with short-term versus long-term orientations of pupils, orientations on the mistake versus development of activities, self-impairing versus activating self-conception and what is called limited versus developed language codes. U nder particularly unfavourable conditions, the development inhibiting dispositions may turn into what is called the syndrome of an unsuccessful pupil, representing a higher degree of danger to the child’s development and personality stability at school. In conclusion, characteristics are given of corrective processes conducive to the transformation of development inhibiting dispositions into development activating dispositions. Emphasis is laid upon the significance of such processes in deepening the democratic character of the Socialist school.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}