Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1981 -
Otázky a názory Questions and opinions

(CZ) Nepřímé výchovné působení ve sféře kulturněvýchovné činnosti
(EN) Indirect Educational Work in the Sphere of Culturally Educational Activities

Strana / Page: 183-198
Autor / Author: Bartoš, M.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

In the epoch of constructing a developed socialist society the significance of formative processes on the borderline between (intentional) education and the functional formation of man is increasing. Varied culturally educational activities, in addition to explicitly pedagogical forms also comprise a number of primarily nonpedagogical processes which, however, have a definite educational aspect and can be included in the comprehensive national educational system by means of the conception of indirect educational work.
Its substance can be characterized (following up freely F. Kozel) in this way: the subject of the educational intention does not regulate the man being educated directly, but regulates the social formative forces and processes which — not being regulated with an educational intention — would otherwise form man in his social activity only spontaneously, functionally. The educational function here is not, as a rule, the dominating function (it is a question of education “in the forms of life itself’), the subject of educational work may also be a collective one and need not be in personal contact with the person being educated. The author points out that culturally educational activities, which are primarily a form of cultural life not only spreading but also creating cultural values, include a number of processes of indirect education in various forms of communicating and adopting cultural values by means of leisure time hobby activities in relatively small groups, by means of interaction in various forms of club life, social entertainment and the like. Taking controlled social entertainment with dancing as an example, the author points out the dangers involved but, above all, he underlines the great possibilities, hitherto not fully exploited, of making cultural environment pedagogical by means of organically stimulating the educational aspects of these external factors in their influence on man.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}