Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
3/1981 -
Studie Studies

Page: 319-337
Author: Turek, I.
Key words:

Annotation:

The author publishes the results of the first pedagogical experiment with problem instruction in technical subjects at secondary schools in Czechoslovakia. He accounts for the need to introduce problem instruction into classroom practice and gives its characteristics in brief The main objective of the research was to compare the effectiveness of problem instruction with that of traditonal (informative — receptivje) teaching. The criteria of effectiveness were the following: pupils’ memory perfomance, transfer, pupils’ attitude to the teaching process, speed in solving assignments, speed and success in the acquisition of knowledge and skills by pupils. The author used 7 research methods, the principal of which was the natural pedagogical experiment. The experiment was carried out at a senior technical high school (engineering) in the following subjects: mechanics, technical drawing, construction and operation of machinery. The experiment was carried out for a period of four years. The total number of pupils involved in the experiment was 662. The research confirmed significantly higher effectiveness of problem instruction compared with traditional instruction in the fields of transfer, speed in solving assignments, pupils’ attitude to the teaching process as well as in the success in the acquisition of knowledge and skills pupils. Problem teaching makes it possible for a majority pupils to learn the new subject-matter in class, during the teaching periods. No statisticaly significant differences were found between the group organization of pupils’ work (problem group instruction) and individual work combined with collective work of the class (problem frontal instruction). A condition of successfull realization of problem instruction is the orientation on the basic structure of the teaching material, setting reasonable, unequivocal and controllable goals in instruction, use of general algorithms and heuristic processes, pupils’ motivation and a differentiated approach to them.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}