Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/1981 -
Studie Studies

(CZ) Školní výkon žáka z hlediska motivačního a kognitivního
(EN) Academic Achievement from the point of View of Motivation and Cognitive Style

Strana / Page: 443-462
Autor / Author: Hrabal, V., Krykorková, H., Pavelková, I.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

This article by three authors is an attempt at a more comprehensive approach to the analyssis of the pupils' academic achievement. In its first part a theoretical analysis is made of the achievement motivation, prospective orientation and memory dimension of the cognitive style as non-intellectual factors influencing the level of the academic achievement. The theoretical analysis has shown that a) in the field of achievement motivation it is useful to consider two specific achievement neeeds: the need for a classroom success and the need to avoid failure at school, which significandy influence the academic achievement; b) in the field of prospective motivation it is possible to think of the need for time structuf’ation, wich forms its motivation basis; c) in the field of the memory dimension of the cognitive style in relation to academic achievement it appears as useful to work with two basic dimensions known as „sharpening“ and „levelling“.
The research carried out with a sample of 130 pupils attending the 6 th year and the 7th year of the elementaiy school has confirmed the correctness of the theoretical starting points and has brought a number of interesting findings. A correlation analysis has shown that there exist different relationships between the variables under investigation and the academic achievement when comparing samples of boys and girls, pupils in the 6 th year and in the 7th year, pupils with above-average and those with below-average intellectual faculties. Two factor analyses carried out with samples of boys and girls show markedly different structures and these are interpreted in the article. The attempt at a more comprehensive approach chosen by the authors has proved fruitful mainly because it offers the possibility of typologizing underachievers and thereby also the possibility of utilizing the results for educational practice.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}