Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/2013 -
Diskuse Discussion

(CZ) Denotace inkluzivního vzdělávání s odkazem pro vzdělávací praxi v České republice
(EN) The Denotations of Inclusive Education with Reference to Educational Practise in the Czech Republic

Strana / Page: 252-258
Autor / Author: HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I.
Klíčová slova / Key words: inkluzivní vzdělávání, totální inkluze, vědecky doložené přístupy ve vzdělávací praxi
inclusive education, total inclusion, evidence-based practice in education

Anotace:

Předkládaný článek reaguje na velmi aktuální téma v oblasti českého školství – problematiku inkluzivního vzdělávání. Autorky analyzují denotace a konotace spojené s pojmem inkluzivního vzdělávání, vysvětlují rozdíl mezi inkluzivním vzděláváním a tzv. totální inkluzí a představují inkluzivní vzdělávání jako jeden z vědecky doložených přístupů ve vzdělávací praxi (v angl. evidence-based practice). V závěru autorky ukazují na měnící se roli oboru speciální pedagogika v současné společnosti.



Annotation:

This article is a contribution to the current discussion of inclusive education in the Czech Republic. The authors analyse the denotative meaning of the term “inclusive education“ and at the same time warn against its negative connotations, particularly in the concept of total inclusion.
Inclusive education is presented as a scientifically grounded approach to educational practice. In this context the article includes an appeal to those involved to take notice of the relevant empirical studies of the effects of inclusive education, and to abandon unsubstantiated myths. The authors compare the four most common myths about inclusive education with the results of foreign and Czech research studies.
In the conclusion the authors indicate the importance of the field of special education and point out the shifting boundaries of its application and definition.
Doc. PaedDr. Vanda Hájková, Charles University in Prague, Faculty of Education, Department of Special Pedagogy, M. D. Rettigové 4, 116 39 Praha 1, Czech Republic; e-mail: vanda.hajkova@pedf.cuni.cz
Doc. PhDr. Iva Strnadová, Ph.D., University of New South Wales, School of Education; University of Sydney, Faculty of Education and Social Work, Australia; e-mail: i.strnadova@unsw.edu.au.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}