(CZ) Denotace inkluzivního vzdělávání s odkazem pro vzdělávací praxi v České republice
(EN) The Denotations of Inclusive Education with Reference to Educational Practise in the Czech Republic
Autor / Author: HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I.
Klíčová slova / Key words: inkluzivní vzdělávání, totální inkluze, vědecky doložené přístupy ve vzdělávací praxi
inclusive education, total inclusion, evidence-based practice in education
Předkládaný článek reaguje na velmi aktuální téma v oblasti českého školství – problematiku inkluzivního vzdělávání. Autorky analyzují denotace a konotace spojené s pojmem inkluzivního vzdělávání, vysvětlují rozdíl mezi inkluzivním vzděláváním a tzv. totální inkluzí a představují inkluzivní vzdělávání jako jeden z vědecky doložených přístupů ve vzdělávací praxi (v angl. evidence-based practice). V závěru autorky ukazují na měnící se roli oboru speciální pedagogika v současné společnosti.
Annotation:
This article is a contribution to the current discussion of inclusive education in the Czech Republic. The authors analyse the denotative meaning of the term “inclusive education“ and at the same time warn against its negative connotations, particularly in the concept of total inclusion.
Inclusive education is presented as a scientifically grounded approach to educational practice. In this context the article includes an appeal to those involved to take notice of the relevant empirical studies of the effects of inclusive education, and to abandon unsubstantiated myths. The authors compare the four most common myths about inclusive education with the results of foreign and Czech research studies.
In the conclusion the authors indicate the importance of the field of special education and point out the shifting boundaries of its application and definition.
Doc. PaedDr. Vanda Hájková, Charles University in Prague, Faculty of Education, Department of Special Pedagogy, M. D. Rettigové 4, 116 39 Praha 1, Czech Republic; e-mail: vanda.hajkova@pedf.cuni.cz
Doc. PhDr. Iva Strnadová, Ph.D., University of New South Wales, School of Education; University of Sydney, Faculty of Education and Social Work, Australia; e-mail: i.strnadova@unsw.edu.au.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: