Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/1980 -
Studie Studies

(CZ) Prvý učiteľský zájazd do Sovietskeho zväzu a jeho vplyv na rozvoj pedagogických stykov v rokoch 1930-1934
(EN) The First Visit of Teachers to the Soviet Union

Strana / Page: 491-505
Autor / Author: Hurčík, S.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The foundation of the Society for Economic and Cultural Relations with the New Russia in the bourgeois republic of Czechoslovakia is followed by a period of intensive study of the Soviet school and pedagogy. Teachers in primary schools and secondary schools of all types showed a genuine interest in Soviet education and never missed an opportunity to gain a thorough knowledge of it.
In 1930 Communist and leftist teachers from the School of Higher Pedagogical Studies in Prague succeeded in organizing the first visit to the Soviet Union, which became a decisive turning point in the development of Czechoslovak-Soviet relations in education.
This study traces the important stages in educational contacts from the 1930 visit till the establishment of diplomatic relations in 1934. It deals with concrete manifestations of friendship and affection of Czechoslovak teachers for the Soviet Union. At the same time it describes the process by which the progressive pedagogical and ideologico-poUtical orientation completed its formation. In this period the Czechoslovak teaching profession realized its position in the society which was strongly hit by the Great Depression. The knowledge of the Soviet school and pedagogy made itself felt in the profession’s unequivocal attitudes on the side of the working people.
On the basis of the experience thus gained the Czechoslovak teachers launched a campaign for the recognition of the Soviet Union de jure and for establishing all-round relations. The share of the teaching profession in the development of the Czechoslovak-Soviet relations is described in a broader framework of struggles for progress and a just social order.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}