Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
6/1980 -
Studie Studies

(CZ) Teória informácií a teória riadenia ako základ systémovej analýzy výchovy a vzdelávania v rezorte školstva
(EN) The Theory of Information and the Theory of Direction as a Basis of a System Analysis of Education in the Department of Schools

Strana / Page: 699-716
Autor / Author: Ondrejkovič, P., Husák, P.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The article deals with starting points for a system analysis of education in the department of schools. It draws attention to the stumbling blocks of positivism and empiricism in projecting automated processing of information for directing tlie process of education. Hie application of a system approach to the direction of education makes high demands on the identification of the individual elements of the structure and the links between them as well as on the identification of mutual relationships with the system’s environment The relative independence of the individual elements of the system, the measure of freedom and the measure of integrality are in an antagonistic tension; at the same time they are a source of the motion and development of the system developing as a unity of differences. The system of education is simultaneously auto-kinetic, capable of self-regulation and self-direction. However, its qualitative determination and integrity can only be maintained if there is signsdization of relevant external and internal conditions and influences, i.e. information which is thus becoming one of the central concepts of its direction. In conclusion the system of education in the department of schools is characterized as a dynamic interaction between many variables, keeping the system’s components in continual change and growth, and also as a progressive differentiation, centralization and a rise in the level of the organization of the system with final causality. The proposed automated system of direction in education must proceed from the abovementioned characteristics.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}