(CZ) Strategie k minimalizaci plagiátorství ze strany vzdělávací instituce
(EN) Strategies for the Minimisation of Plagiarism from the Side of the Educational Institution
Autor / Author: FARKOVÁ, B.
Klíčová slova / Key words: plagiátorství, akademičtí pracovníci, strategie k minimalizaci plagiátorství, akademická nečestnost, vzdělávací instituce
plagiarism, academic staff, strategies to minimise plagiarism, academic dishonesty, educational institution
Předkládaný text je zaměřen na základní strategie k minimalizaci plagiátorství realizované vzdělávací institucí. Cílem je analyzovat problematiku přístupu vzdělávací instituce v oblasti preventivních a represivních strategií snižujících výskyt plagiátorství a rozdíly v řešení případů plagiátorství v instituci s vybudovanou antiplagiátorskou strategií a bez ní. Třemi základními subjekty, na které se zaměřuje vzdělávací instituce snažící se minimalizovat výskyt plagiátorství, jsou studenti, učitelé a popřípadě rodiče (zákonní zástupci). Autorka se zabývá jak preventivními, tak represivními strategiemi uplatňovanými vzdělávací institucí vůči těmto subjektům.
Annotation:
This text is focused on basic strategies to minimise plagiarism which are implemented by the educational institution. The goal it to analyse the problems of the approach of the educational institution in the field of preventive and repressive strategies to reduce plagiarism and differences in tackling cases of plagiarism in an institution with an integrated anti-plagiarism strategy and an institution without it. The three basic subjects on which educational institutions seeking to minimise plagiarism focus are students, teachers and in some cases parents (legal guardians). The author considers both preventive and repressive strategies applied by educational institutions to these subjects.
Mgr. Blanka FARKOVÁ, Directory of Czech Police of the Vysočina Region, Department of Internal Control, Vruchlického 46, 586 01 Jihlava; e-mail: blanka.farkova@seznam.cz.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: