(CZ) Paradigmatická proměna domácího pojetí environmentální výchovy
(EN) The Paradigmatic Change of the Domestic Concept of Environmental Educational
Autor / Author: ČINČERA, J.
Klíčová slova / Key words: environmentální výchova, cíle, standardy, rámcové vzdělávací programy
environmental education, goals, standards, framework education programmes
Článek srovnává pojetí environmentální výchovy v zahraničí, v Československu a v České republice od 70. let 20. století do současnosti. Zároveň představuje nové pojetí environmentální výchovy vymezené v tzv. Doporučených očekávaných výstupech pro průřezová témata Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, které je současným vyústěním formování environmentální výchovy v České republice. Porovnává současné pojetí environmentální výchovy v zahraničí se stávajícím vymezením průřezového tématu, diskutuje zjištěné rozdíly a navrhuje, jakým způsobem by nové pojetí mohlo být dále ověřováno z hlediska efektivity i užitečnosti pro pedagogickou praxi.
Annotation:
The article compares concepts of environmental education abroad, in Czechoslovakia and in the Czech Republic from the 1970s to the present. At the same time it presents the new concept of environmental education defined in what are known as the Recommended Expected Outputs for Cross-Section Themes of the Framework Educational Programme for Basic Education, which is the current outcome of the formation of environmental education in the Czech Republic. It compares the current conception of environmental education abroad with the existing definition of the cross-section theme, discusses the differences identified and proposes a way in which the new conception could be further tested from the point of view of effectiveness and usefulness for educational practise.
PhDr. Jan Činčera, Ph.D., Technical University of Liberec, Faculty of Sciences, Humanities and Education, Department of Pedagogy and Psychology, Voroněžská 1329/13, 460 01, Liberec 1, Czech Republic; e-mail: jan.cincera@tul.cz
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: