Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/2013 -
Teoretická studie Theoretical Study

(CZ) Paradigmatická proměna domácího pojetí environmentální výchovy
(EN) The Paradigmatic Change of the Domestic Concept of Environmental Educational

Strana / Page: 182-197
Autor / Author: ČINČERA, J.
Klíčová slova / Key words: environmentální výchova, cíle, standardy, rámcové vzdělávací programy
environmental education, goals, standards, framework education programmes

Anotace:

Článek srovnává pojetí environmentální výchovy v zahraničí, v Československu a v České republice od 70. let 20. století do současnosti. Zároveň představuje nové pojetí environmentální výchovy vymezené v tzv. Doporučených očekávaných výstupech pro průřezová témata Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, které je současným vyústěním formování environmentální výchovy v České republice. Porovnává současné pojetí environmentální výchovy v zahraničí se stávajícím vymezením průřezového tématu, diskutuje zjištěné rozdíly a navrhuje, jakým způsobem by nové pojetí mohlo být dále ověřováno z hlediska efektivity i užitečnosti pro pedagogickou praxi.



Annotation:

The article compares concepts of environmental education abroad, in Czechoslovakia and in the Czech Republic from the 1970s to the present. At the same time it presents the new concept of environmental education defined in what are known as the Recommended Expected Outputs for Cross-Section Themes of the Framework Educational Programme for Basic Education, which is the current outcome of the formation of environmental education in the Czech Republic. It compares the current conception of environmental education abroad with the existing definition of the cross-section theme, discusses the differences identified and proposes a way in which the new conception could be further tested from the point of view of effectiveness and usefulness for educational practise.
PhDr. Jan Činčera, Ph.D., Technical University of Liberec, Faculty of Sciences, Humanities and Education, Department of Pedagogy and Psychology, Voroněžská 1329/13, 460 01, Liberec 1, Czech Republic; e-mail: jan.cincera@tul.cz



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}