Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/2013 -
Výzkumná studie Research-orientated Study

(CZ) Učební úlohy jako příležitosti k rozvíjení a dosahování očekávaných výstupů: analýza koherence učebnic a RVP ZV
(EN) Learning Tasks as Opportunities for the Development and Achievement of Expected Outputs: An analysis of the coherence of textbooks and the Framework Educational Programme for Basic Education (RVP ZV)

Strana / Page: 167-181
Autor / Author: KNECHT, P., LOKAJÍČKOVÁ, V.
Klíčová slova / Key words: kurikulum, učební úlohy, učebnice, zeměpis, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, očekávané výstupy
curriculum, learning tasks, textbooks, geography, Czech Republic, Framework Educational Program for Basic Education

Anotace:

Studie se zabývá rolí učebnic v procesu implementace kurikulární reformy. Autoři se snaží na příkladu vybraných učebních úloh v učebnicích zeměpisu zjistit, zda tyto úlohy poskytují příležitosti k rozvíjení a dosahování očekávaných výstupů definovaných v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). Výzkumný soubor tvořilo 399 učebních úloh ze tří aktuálně používaných učebnic zeměpisu. Hlavní metodou byla obsahová analýza spočívající v posuzování koherence RVP ZV a učebnic. Konkrétně se jednalo o srovnávání požadavků na operace s učivem kladených na žáka v učebních úlohách v učebnicích a v příslušných očekávaných výstupech RVP ZV.



Annotation:

This study is concerned with the role of textbooks in the process of implementation of curricular reform. Using the example of selected learning tasks in geography textbooks, the authors seek to establish whether these tasks provide an opportunity for the development and achievement of the expected outputs defined in the Framework Educational Programme for Basic Education (RVP ZV). The research sample consisted of 399 learning tasks from three geography textbooks currently in use. The main method was content analysis involving assessment of the coherence between the RVP ZV and the textbooks. In concrete terms this meant comparing the requirements for working with the learning material placed on the pupil in the learning tasks in the textbooks and in the relevant expected outputs of the RVP ZV.
Mgr. Petr Knecht, Ph.D., Masaryk University, Faculty of Education, Institute for Research in School Education, Poříčí 7, 603 00 Brno, Czech Republic; e-mail: knecht@ped.muni.cz
Mgr. Veronika Lokajíčková, Masaryk University, Faculty of Education, Institute for Research in School Education, Poříčí 7, 603 00 Brno, Czech Republic; e-mail: 237142@mail.muni.cz



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}