(CZ) Učební úlohy jako příležitosti k rozvíjení a dosahování očekávaných výstupů: analýza koherence učebnic a RVP ZV
(EN) Learning Tasks as Opportunities for the Development and Achievement of Expected Outputs: An analysis of the coherence of textbooks and the Framework Educational Programme for Basic Education (RVP ZV)
Autor / Author: KNECHT, P., LOKAJÍČKOVÁ, V.
Klíčová slova / Key words: kurikulum, učební úlohy, učebnice, zeměpis, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, očekávané výstupy
curriculum, learning tasks, textbooks, geography, Czech Republic, Framework Educational Program for Basic Education
Studie se zabývá rolí učebnic v procesu implementace kurikulární reformy. Autoři se snaží na příkladu vybraných učebních úloh v učebnicích zeměpisu zjistit, zda tyto úlohy poskytují příležitosti k rozvíjení a dosahování očekávaných výstupů definovaných v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). Výzkumný soubor tvořilo 399 učebních úloh ze tří aktuálně používaných učebnic zeměpisu. Hlavní metodou byla obsahová analýza spočívající v posuzování koherence RVP ZV a učebnic. Konkrétně se jednalo o srovnávání požadavků na operace s učivem kladených na žáka v učebních úlohách v učebnicích a v příslušných očekávaných výstupech RVP ZV.
Annotation:
This study is concerned with the role of textbooks in the process of implementation of curricular reform. Using the example of selected learning tasks in geography textbooks, the authors seek to establish whether these tasks provide an opportunity for the development and achievement of the expected outputs defined in the Framework Educational Programme for Basic Education (RVP ZV). The research sample consisted of 399 learning tasks from three geography textbooks currently in use. The main method was content analysis involving assessment of the coherence between the RVP ZV and the textbooks. In concrete terms this meant comparing the requirements for working with the learning material placed on the pupil in the learning tasks in the textbooks and in the relevant expected outputs of the RVP ZV.
Mgr. Petr Knecht, Ph.D., Masaryk University, Faculty of Education, Institute for Research in School Education, Poříčí 7, 603 00 Brno, Czech Republic; e-mail: knecht@ped.muni.cz
Mgr. Veronika Lokajíčková, Masaryk University, Faculty of Education, Institute for Research in School Education, Poříčí 7, 603 00 Brno, Czech Republic; e-mail: 237142@mail.muni.cz
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: