Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
2/1960 -
Defektologie Defectology

(CZ) Problematika zapojení dětí s nervovými a duševními poruchami do učebně výchovné práce
(EN) Problems of Teaching and Bringing up Children Suffering from Nervous and Mental Disorders

Strana / Page: 224-236
Autor / Author: Sasín, J., Švancara, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The development of separate schools attached to Health Institutions entails a number of special didactic and pedagogical problems. The authors, one working as a teacher and the other as a psychologist at the Child Neurology and Psychiatry Department, describe the way of teaching children suffering from various nervous and mental disorders at the In-Patients Department. They proceed in their work from the underlying disorder and the resulting mental changes, and from the daily routine of the Health Institution. The establishment of pedagogical contact, which is the basic condition for a successful educational and instructional work with the patients, necessitates an understanding of the peculiarities of their behaviour and the choice of a suitable tactic on the part of the teacher. After testing the patients’ knowledge, the teacher chooses, in agreement with the doctor and taking into account the psychological diagnosis, the most suitable type of educational and instructional work. The educational influence makes itself felt throughout the child’s stay in the Department. They suggest some aspects of bringing up children with neurotic disorders in their behaviour.
The authors believe that their experiences, gained in teaching and bringing up patients suffering from nervous and mental disorders, may be of use to teachers of the General Educational Schools because they draw the teachers’ attention to the causes of some classroom failures and their connectition with the over-all condition of the pupils’ health. They may also facilitate the gradual transition of pupils to normal schools after their hospital treatment has ended.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}