Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1-2/2012 (MONO) -

(CZ) Reflexe nad problémy gramotnosti. Komentář k monotematickému číslu
(EN) Reflections on Problems of Literacy

Strana / Page: 205-210
Autor / Author: HELUS, Z.
Klíčová slova / Key words: počáteční gramotnost, konstruktivismus, fonologické vědomí, fonologická senzitivita, artikulační hra, jazyková socializace, polohy čtení, učení se celou osobností, funkční gramotnost, aktivní gramotnost, čtenářství.
early literacy constructivism, phonological awareness, phonological sensitivity, arti-culation games, language socialization, the position of reading, learning all the personality.

Anotace:

Bádání v oblasti rozvoje počáteční gramotnosti charakterizuje rostoucí vliv kognitivisticky a konstruktivisticky orientované psychologie a pedagogiky. Vtomto duchu příspěvek pojednává za prvé o vytváření bázových predispozic dítěte pro čtení, s důrazem na fonologické vědomí a fonologickou senzitivitu, na využívání hry jako vůdčího typu činnosti (jmenovitě her s mluvidly, her artikulačních) a na neformálně aktivizujícísocializujícíprostředí. Za druhé je charakterizován zlomový význam školního působení, s důrazem na polohy čtecích aktivit, metakognitivní procesy a tzv. učení se celou osobností, které také osobnost rozvíjí. Konečně za třetí je zdůrazněn přechod od gramotnosti funkční ke gramotnosti aktivní, spočívající v naplnění smyslu učení se číst vztahem ke knize jako významné kulturní dimenzi rozvoje osobnosti.



Annotation:

Research in the field of the development of initial literacy is characterized by the growing influence of cognitive and constructivist-orientated psychology and educational theory. In this spirit the contribution deals first with the creation of the base predispositions of the child for reading, with an emphasis on phonological awareness and phonological sensitivity, the exploitation of play as the leading type of activity (specifically language ga-mes, articulation games) and on an in-formally activating socialization environ-ment. Second, the páper characterizes the importance of the influence of school as a turning point, with the emphasis on aspects of reading activities, metacognitive processes and what is known as teaching the whole personality, which also develops the personality. Third and finally, stress is placed on the transition from functional literacy to active literacy, consisting in the fulfillment of the purpose of learning to read by relationship to the book as an important cultural dimension of personality development.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}