Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1959 -
Teorie výchovy a vyučování Theory of Education and Instruction

(CZ) Spojení vyučování s produktivní prací
(EN) The Linking-up of Instruction with Productive Work

Strana / Page: 26-45
Autor / Author: Trajer, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The linking up of instruction with productive work tops the educational and instructional process of the socialist General Educational School. But it is being solved from the very beginning of instruction in a system where three basic component parts can be distinguished besides the subjects of general instruction: education for manual work, polytechnical instruction, and productive work.
The education for manual work in working activities of a wider ch aracter prepares the growing-up generation for manual work in the socialist society, gives them skills and habits necessary for work in general, leads to the form ation of a general working skill of pupils, instils love and respect for work, fosters a conscious attitude towards work and its results. Polytechnical instruction is to acquaint the youth, in theory as well as in practice, with the essentials of the most important branches of socialist production. And the third component part, the participation of the youth in productive work, is to give the pupils a certain kind of ability for skilled manual work.
The article deals in detail with the content and some of the problems involved in these three component parts at different stages of the General Educational School and with their implementation at experimental Twelve-Year Schools.
The whole system of education and the system of working activities tending to provide for the linking up of instruction with productive work is being realised in dialectical relations of the general, the particular and the unique, the abstract and the concrete, theory and practice, with the aim to fulfil the main task set forth by the Xlth Congress of the Communist Party of Czechoslovakia — to prepare universally educated people, who will have mastered the essentials of science and technique, who will be able to do skilled manual work and will be prepared to take a conscious part in the building up of communist society.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}