Skip to content
  • About Journal
  • Archive of issues from 1951–2018
  • Search an article
  • Čeština
  • English
2/1959 -
K současným problémům školství a pedagogiky Contemporary Problems of Education and Pedagogics

Page: 191-211
Author: Sedlář, R.
Key words:

Annotation:

The article deals with an important problem facing the reconstruction of Czechoslovak education — viz. the problem of linking up classroom instruction with productive work. On the basis of an analysis of economico-social conditions, the author demon strates why the idea of using work in education, preached by progressive thinkers of the past, did not penetrate into the school earlier and why today we are striving to put this idea into practice.
He proceeds from the idea of work being the fundamental condition of human life and the source of upbringing. He analyses the views of ancient philosophers on the significance of work in education, the standpoint of medieval scholasticism on this question, he appraises the progressive ideas of utopian socialists, of J. A. Comenius, John Bellers, of the French thinkers of the Age of Enlightenment, of J. J. Pestalozzi, Robert Owen, and of the classics of Marxism. He compares them with the reactionary educational trends of German Idealism, leading to Herbartian Intellectualist school, to an incessant deepening of the contradiction between mental and physical work. He explains the origin of technical and vocational schools as well as the attempts to build up a working school in the conditions of capitalist society. He recalls the experiences gained in building up a uniform working school in the period of transition to socialism In the Soviet Union, as they appear in the works of V. I. Lenin, N. K. Krupskaya and in the educational practice of A. S. Makarenko.
The study concludes by pointing out what conditions are necessary for this educational idea to be put into practice and what tasks this problem involves.


Článek ke stažení v češtině [PDF]:

Download the article in English [PDF]:

References:

Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Spravovat souhlas s cookies
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Always active
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}