(CZ) Počátky gramotnosti u česky mluvících dětí s vývojovou dysfázií ve srovnání s běžně se vyvíjejícími vrstevníky
(EN) The Beginnings of Literacy among Czech-Speaking Children with Developmental Dysphasia as Compared to their Normally Developing Contemporaries
Autor / Author: JAGERČÍKOVÁ, Z., KUCHARSKÁ, A.
Klíčová slova / Key words: vývojová dysfázie, dyslexie, rizikové faktory ve vývoji gramotnosti.
developmental dysphasia, dyslexia, risk factors of literacy
Rozvoj gramotnosti může narušovat přítomnost vývojových poruch v oblasti řeči a jazykových schopností. Mezi nejčastěji zkoumané patří vývojová dyslexie a vývojová dysfázi e, které, jak se v mnohých studiích prokázalo, mají úzký, i když ne přímo kauzální vztah. Asi polovina dětí s vývojovou dysfázií má ve školním věku problémy s osvojením si psané řeči (čtení, psaní), avšak odborníci zatím nenašli jasnou odpověď na to, které deficity vývojové dysfázie jsou konkrétními rizikovými faktory pro rozvíjející se čtení a psaní.
Ve studii, kterou v tomto příspěvku představíme, jsme sledovali vývoj 19 dysfatických dětí (VD) a 36 typicky se vyvíjejících dětí (TV) od předškolního věku do konce prvního ročníku. Ukázalo se, že 58% dysfatických dětí dosahuje na konci prvního ročníku signifikantně horších výsledků než běžně se vyvíjející vrstevníci v úlohách zaměřených na některou z oblastí rozvíjející se gramotnosti (čtení, psaní, čtení s porozuměním). Pokusíme se čtenáři přiblížit strukturu jazykových deficitů u česky mluvících dysfatických dětí s ohledem na jejich vliv na osvojování si psané řeči.
Annotation:
The development of literacy may be impaired by the presence of developmental disorders in the area of speech and linguistic abilities. The most frequently studied disorders of this kind include developmental dyslexia and developmental dysphasia, which as many studies háve shown háve a close if not direct causal relationship. Around half of children with developmental dysphasia háve problems at school age with ac-quisition of written language (reading, writing), but experts háve so far failed to find a clear answerto the question of which deficits of developmental dyspha-sia are the specific risk factors for the development of reading and writing.
In the study presented in this páper we monitored the development of 19 dysphasic children (DD) and 37 typically developing children (TD) from preschool age to the end of the firstyear of primary school. We found that at the end of the first year 58 % of the dysphasic children achieved significantly worse results than their normally developing contemporaries in tasks focused on one or other of the fields of developing literacy (reading, writing, reading with understanding). We try to give readers an account of the structure of linguistic deficits among Czech-speaking dysphasic children with an eye to the effect of these deficits on the acquisition of written speech.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: