(CZ) Profil slovenských dětí s „dyslexií" z pohledu jejich čtenářských schopností
(EN) A Profile of Slovák Children with "Dyslexia" from the Point of View of Their Reading Abilities
Autor / Author: MIKULAJOVÁ, M., VELECKÁ, A
Klíčová slova / Key words: čtení, dyslexie, jazykové a kognitivní schopnosti.
reading, dyslexia, language and cognitive skills.
Cílem naší studie je analyzovat kognitivní schopnosti dětí s diagnózou specifické poruchy učení (případně v kombinaci s dalšími vývojovými poruchami), které byly vyhledány v běžných základních školách, speciálních základních školách a ve speciálněspedagogických centrech. Jedná se tedy o děti, které mají potíže ve čtení a/nebo v pravopise.
Klinickou skupinu tvořilo 92 dětí 3. tříd ZŠ, která byla porovnávána s 94 stejně (akademicky) starými dětmi představujícími normu. Všem dětem se zadávaly testy zjišťující úroveň jejich neverbálního IQ jazykové, kognitivní a exekutivní schopnosti a v neposlední řadě testy zaměřené na čtení a pravopis.
Naše výsledky potvrzují závěry předešlých výzkumů, tedy že mnoho slovensky hovořících dětí (konkrétně 50 %), kterým byla odborníky stanovena diagnóza SPU, dosahuje čtenářských schopností v pásmu normy. Podstatné obtíže se u klinických dětí vyskytují v pravopise a v souvisejících kognitivních schopnostech. Nezjistili jsme statisticky významný rozdíl ve většině sledovaných schopností mezi „dobrými" a slabými čtenáři s dyslexií (kteří byli vybráni podle dekódování/ porozumění čtenému) kromě testu RAN, pravopisu a zrakové pozornosti.
Mnoho dětí s dyslexií v transparentní ortografii dosahuje relativně dobré úrovně ve čtení (jak v dekódování, tak i v porozumění čtenému), ale hlubší kognitivní deficity stojí na pozadí jejich školních obtíží. Pokud byla už jednou dítěti v průběhu prvních třech let školní docházky odborníkem stanovena diagnóza SPU, je zapotřebí sledovat jeho kognitivní schopnosti i při relativně dobře zvládnutém čtení, které už může být kompenzované.
Annotation:
The aim of our study is to analyse the cognitive abilities of children diagnosed as having specific learning disorders (sometimes in combination with other developmental disorders) identified in ordinary primary schools, speciál primary schools and special-educational centres. These then are children who háve difficulties in reading and/or in spelling.
The clinical group consisted of 92 children from the 3rd Year of primary school, who were compared with 94 children of (academically) the samé age representing the normál. All the children were given tests to identify the level of their non-verbal IQ, linguistic, cognitive and executive abilities and also tests fo-cused on reading and spelling.
Our results confirm the conclu-sions of previous research studies, i.e. that many Slovak-speaking children (specifically 50 %), who háve been diagnosed with an SLD by experts, achieve reading abilities in the normál band. The basic difficulties in the clinical children occur in orthography and in related cognitive abilities. In most of the abilities monitored we found no statistically significant difference between "good" readers and weak readers with dyslexia (who were chosen on the basis of decoding/comprehension of what was read), apart from the RAN test, orthography and visual at-tention.
Many children with dyslexia in transparent orthography achieve a relatively good level in reading (both in decoding and in comprehension), but deeper cognitive deficits are behind their school difficulties. If a child is once diagnosed as suffering SLD in the course of the first three years of formal schooling, that chilďs cognitive skills should be monitored even if he or she is doing relatively well at reading, which may already be a form of compensation.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: