Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
4/1959 -
K současným problémům školství a pedagogiky Contemporary Problems of Education and Pedagogics

(CZ) K otázce uvědomělosti v mravní výchově
(EN) The Question of Consciousness in Ethical Education

Strana / Page: 462-476
Autor / Author: Cipro, M.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The author has tried to show what role is played by bringing home ethical consciousness irl the educational organization of the child’s life.
In the first part he analyses some questions common to ethics and pedagogics and confronts them with the philosophical views of pragmatism, philosophy of values and positivism. Unlike Dewey’s pan-moralism and pan-pragmatism we look upon ethical education as a specific part of education, and we distinguish in etical education its theoretical and practical aspect. Unlike Hessen’s static conception of freedom as a purpose of education we stress that fredom is of a dynamic character and is simultaneously a purpose as well as a means of education. It consists in the best possible development of man, conditioned by activities and cognition. Finally, unlike the positivist view of KrejCi, we do not regard »neutral« suggestion as the main method of ethical education, we ascribe an important place to scientific truth, which has its validity in ethics in the same way as in other branches of science.
In the second part the author analyses some arguments advanced against a systematic ethical »home-bringing« in special lessons. He proves that there is no justification for arguments pointing out the danger of formalism, the difficulties connected with grading pupils in social education, the collective responsibility of teachers for education, the ineffectiveness of moralizing etc.
In conclusion, it is pointed out that the decisive argument in favour of ethicopolitical work with pupils in the lessons of civic education is the strength of truth expressed by the scientific teaching of ethics and social progress.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}