Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
6/1959 -
Pedagogická psychologie Pedagogical Psychology

(CZ) Ku psychológii vzťahov učitela ku žiakom
(EN) Psychology of Teacher-Pupil Relationship

Strana / Page: 674-688
Autor / Author: Jurovský, A.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The basic thesis of the author is that education is never a mechanical process, but always a social one, in which the relations between the educator and the person being educated make one of the determining forces of the educational process, one factor of education.
In a detailed analysis of the content of the teacher’s relations to his pupils there appear, first of all, the so-called o ffic ia l or institutional relation s, which consist in the teaching, examining, and marking activities of the teacher. A great wealth of relations of a positive as well as negative character do actually arise from the implementation of the teacher’s official duties within the framework of school as an institution.
The other category of relations is formed by the so-called personal relations of the teacher to his pupils, which arise on the basis of co-operation between the teacher and the pupils when fulfilling the working tasks set by the school, then on the basis of the teacher’s personal interest in the personality of the pupil and on the basis of the teacher’s emotional approach to his pupils. Even though official relations are of primary importance within the framework of school education, yet educational processes at school can never get along without personal relations, whether it be in the positive or negative sense of the word.
Pedagogical effects of the teacher’s relations to his pupils appear most strikingly especially in the sphere of the child’s adaptation to the social conditions of life, then in the sphere of teaching and in the sphere of ideological and character shaping of the child. As the relations of the teacher to the pupils prove to be a powerful educational factor, it is necessary for teachers to handle them correctly and in a planned manner so as to achieve the required educational results.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}