(CZ) Vývoj různých aspektů čtení ve slovenštině
(EN) The development of different aspects of reading words in Slovak language
Autor / Author: SCÖFFELOVÁ, M., MIKULAJOVÁ, M.
Klíčová slova / Key words: raný vývoj čtenářských dovedností, přesnost a rychlost čtení, čtení v transparentních jazycích, diagnostika rizika specifických poruch učení.
early development of reading efficiency accuracy and speed, reading in a transparent orthography
Cílem této studie je popsat vývoj čtenářských dovedností na začátku školní docházky u slovensky hovořících dětí. Studie ukazuje, jakým způsobem se vyvíjí čtení od předškolního věku do konce druhé třídy se zaměřením na různá hlediska. Uvedená studie se soustředí především na techniku čtení jako první krok učebního procesu čtení a analyzuje ji v několika aspektech - přesnosti, rychlosti a plynulosti - a jejich vývoj porovnává v různě zaměřených čtenářských testech. V druhé části je krátká zmínka o další velmi důležité oblasti čtení - porozumění čtenému textu. Toto téma ale vytváří samostatnou kapitolu hodnou podrobného zkoumání, které překračuje možnosti tohoto článku, a proto je zmíněna spíše jen okrajově s nastíněním směřování našich příštích analýz. Analýzy byly provedeny na skupině slovensky hovořících dětí s následnou diferenciací slabých čtenářů, které jsme kategorizovali podle různých, námi sledovaných proměnných a sledovali jejich vývoj a stabilitu v raných stadiích vývoje čtenářských dovedností. Na konci shrnujeme naše zjištění do několika praktických závěrů z hlediska diagnostiky slabých čtenářů v praxi.
Klíčová slova: raný vývoj čtenářských dovedností, přesnost a rychlost čtení, čtení v transparentních jazycích, diagnostika rizika specifických poruch učení.
Annotation:
The purpose of the study is to describe the development of different aspects of reading skills at the beginning of formal education in Slovak-speaking children. The study shows how reading develops from kindergarten to second grade in different aspects. The first part focuses on reading technique as a first step in learning to read, and analyses it from several different aspects: reading accuracy, reading speed and reading fluency. The study compares the development of those aspects through different reading tests. The second part is focused on another important area: reading comprehension. We analysed a sample of 187 Slovak-speaking children. We then identified groups of poor readers according to different variables. We followed up these groups and their performances in the early stages of reading development. At the end of the study we summarised our results in several practical conclusions in order to facilitate di-agnosis of reading difficulties.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: