(CZ) Vývoj a diagnostika slabičného povědomí v předškolním věku
(EN) The Development and Diagnostics of SylIable Awareness
Autor / Author: SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G.
Klíčová slova / Key words: předškolní děti, fonologické povědomí, slabičné povědomí, diagnostika.
phonological awareness, syllable awareness, assessment, preschool children.
Příspěvek seznamuje čtenáře s jedním aspektem vývoje jazykových schopností dítěte předškolního věku, konkrétně s vývojem tzv. fonologického uvědomování. Mezi ukazatele vývojové úrovně fonologického povědomí patří sledování tzv. slabičného uvědomování, tedy dovednosti dítěte vědomě manipulovat se slovy na úrovni slabik (např. „hrát si" se slovy tak, že je rozdělí na slabiky, apod.). Relevanci zájmu o vývoj slabičného povědomí opírá autorka o přehled poznatků zahraniční literatury, která fonologické povědomí ukazuje jako součást souboru jazykové a kognitivní připravenosti dítěte pro rozvoj počátečního čtení a psaní. V textu příspěvku je dále věnována pozornost především otázce hodnocení slabičného povědomí, resp. tvorbě úloh a procedur pro zachycení jeho vývoje. Autorka představuje některá nově vytvořená česká měřítka slabičného povědomí: rozpoznávání slabik, skládáníslabik a slabičné členění. Představuje jejich podobu, způsob administrace i psychometrické kvality. Pomocí dat ze dvou odlišných studií ukazuje výkonových profil zaznamenaný při administraci těchto testů u českých dětí předškolního věku ve věku 3,5-5 let.
Annotation:
The páper addresses one aspect of the development of the linguistic capabilities ofthe pre-school child, specifically the development of what is known as phonological awareness. Indicators of phonological awarebess include the monitoring of what is known as syllable awareness, i.e. the chilďs capacity to consciously handle words on the level of syllables (e.g. to "play" with words by dividing them into syllables and suchlike). To show the relevance of interest in the development of syllable awareness the author provides an overview of the foreign literatuře that identifies phono-logical awareness as part of the set of linguistic and cognitive capacities deter-mining the chilďs readiness forthe development of initial reading and writing. In the paperthe authorthen focuses principally on the question of the evaluation of syllable awareness, and so the creation of exercises and procedures for identifying its development. The author presents some newly created Czech measures of sllable awareness: recognition of syl-lables, putting syllables together and syllable articulation. She presents their form, method of administration and psychometric qualities. Using data from two different studies she shows perform-ance profiles recorded in the administration of these tests on Czech pre-school children of 3.5 to 5 years of age.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: