Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
5/1958 -
Teorie výchovy a vyučování Theory of Education and Instruction

(CZ) K některým otázkám vytváření kolektivu
(EN) Some problems concerning the formation of a collective

Strana / Page: 552-574
Autor / Author: Brodská, Z.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

The question of the formation of children’s collective is one of the most important problems of education in the Pioneer Organisation. In the first part of the article the author challenges the argument that children’s collective is being formed at school on the basis of common classroom work, which is the most important occupation of the pupil. On the contrary she upholds the opinion that children’s collective is mostly formed in the out-of-school activities of the pupils. The Pioneer Organisation as an out-of-school organisation has extraordinary opportunities for forming children’s collective. A collective may be regarded as the summit in the hierarchy of social structures. The term »collective«, however, is often used inaccurately as a name also for those social formations that do not possess the qualities of a collective. An average class at school in most cases is not a collective in the real sense of the word. It is not necessary to follow the formation of a collective together with the rise of a lower social structure. The basic essential condition for the formation of children’s collective, which is to be considered in the first place, is the content of the collective’s activities, which determines to a certain extent also its organisational structure. The organisational structure is also a necessary condition for the formation of a collective, but it is dependent on the collective’s activities.
The other part of the article deals with the results of intensive orientation investigations in two 5th grades, and the choice of research methods is accounted for.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}