(CZ) Vývojová dynamika čtení v analyticko-syntetické metodě čtení a metodě genetické v 1. a 2. třídě a její uplatnění v poradenské diagnostice
(EN) The Developmental Dynamic o f Reading in the Analytic-Synthetic Method of Reading and the Genetic Method in the 1st and 2nd Grade and Its Application in Counselling Diagnostics
Autor / Author: KUCHARSKÁ, A., BAREŠOVÁ, P.
Klíčová slova / Key words: počáteční gramotnost, čtenářské dovednosti, diagnostické čtenářské texty, třístupňový model péče, individualizace a diferenciace výuky, analyticko-syntetická metoda čtení, genetická metoda čtení, rychlost čtení, chybovost ve čtení, porozumění čtenému.
early literacy reading skills, diagnostic reading texts, three-stage model of care, individualization and differentiation of instruction, analytic-synthetic method of reading, a ge-netic method of reading, speed reading, reading technique, errors in reading, reading compre-hension.
V České republice se ve výuce čtení používají dvě metody: metoda analyticko-syntetická a metoda genetická. Každá vychází z jiných teoretických základů, jiný je také výukový a metodický postup.
V letech 2008-2009 probíhal v Institutu pedagogicko-psychologického poradenství ČR projekt, který byl soustředěn na ověřování tzv. preventivně intervenčního modelu péče o žáky se specifickými poruchami učení. Doplněn byl o mapování odlišností v rozvoji čtenářských dovedností u žáků z uvedených metod. Byly použity zkoušky čtení, respektující užívaný diagnostický princip: v českém jazyce jakožto jazyce transparentním se od počátku podporuje rozvoj porozumění. Jednotlivé zkoušky mají proto charakter krátkých smysluplných textů.
Příspěvek se zabývá vývojovou dynamikou rozvíjejících se dovedností čtení v obou metodách (N = 452) na počátku vzdělávání, postihuje hlavní rozdíly v jednotlivých parametrech čtenářských dovedností (rychlost čtení, technika čtení, porozumění čtenému, chybovost ve čtení) u žáků prvních a druhých tříd. Upozorňuje na metodologicky nesprávné postupy, které se v dané oblasti pro hodnocení čtení používají, zdůrazňuje význam kontextu školního čtenářského prostředí v diagnostice školních dovedností.
Annotation:
In the Czech Republic two meth-ods are ušed in reading education: the analytical-synthetic method (conventional) and the genetic method. These are based on different theoretic foun-dations, and also differ in methodology and pedagogical approach.
In theyears 2008-2010 a research project was conducted at the Institute for Educational and Psychological Coun-selling which focused on testing what is known as the preventivě intervention model of care for pupils with specific learning disabilities. The project also identified differences in development of the reading abilities of children with whom the two different methods were ušed.
The project employed reading tests, respecting the diagnostic principle that in the Czech language, as a trans-parent language, the development of understanding is encouraged from the beginning. For this reason the tests také the form of short meaningful texts.
The páper deals with the develop-mental dynamics of the cultivation of reading skills by both methods (N = 452) atthe beginning of education, and identifies the main differences in the individual parameters of reading abilities (the speed of reading, reading technique, reading comprehension, error rate in reading) offirst and second grade pupils. The páper also points out methodologically incorrect procedures that are being ušed in this particular area for evaluation of reading skills and emphasises the importance of the school reading environment for diagnosis of reading skills.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: