Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
6/1958 -
Dějiny pedagogiky History of Pedagogics

(CZ) Pedagogické názory Františka Krejčího
(EN) Pedagogical Views of František Krejčí

Strana / Page: 683-704
Autor / Author: Váňa, J.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

Krejčí’s views on fundamental educational problems were closely connected with his thought on problems of philosophy, psychology and social life and with his own personality.
He started from the philosophy of positivism, but he form ed a positivistic system of his own which in many respects fundam entally departed from those of other positivists, both alien and national. He was foreign to unprejudiced objectivism, he fought for a general recognition of science which he regarded as the only way leading to the knowledge of truth, to the ascertainment of objective laws governing all natural and social events. He was, howerer, lacking of metodological basis of marxistic dialectics, he did not grasp the core of historical materialism and slipped down into naturalism which he was wrong to reproach to marxism. Irrationalism of all sorts which he excluded fro m science was excluded by him also from education. This was his positive contribution to pedagogics despite the fact that he did not consider education as a social phenomenon and was thus unable to give the science of education a solid foundation.
Krejčí understood the development of society in so far that he regarded socialism as an immediately approaching lawful epoch, but he did not grasp the necessity of its revolutionary transformation. He correctly realized that an actual school reform must begin with the creation of a unitary school, with the upbuilding of a democratic school system enabling every member of the society to have access to the highest degrees of general and technical education. He connected the school reform with the requirement of securing full higher school formation to teachers of all school degrees.
Krejčí exerted a deep influence on our teachers and steered the course of our pedagogical thought in an undoubtedly progressive direction. He was not evinced by his opponents who tried to »overcome« him by means of all-saving idealism. His positivism could be and was overcome only by marxism-leninism for the victory of which Krejčí’s fought for a scientific world conception prepared the ground in our country.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}