Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
6/1958 -
Dějiny pedagogiky History of Pedagogics

(CZ) Miltonův traktát o výchově
(EN) Milton's Tractate of Education

Strana / Page: 405-418
Autor / Author: Singule, F.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

A study serving as an introduction to the Czech translation of Milton ’s Tractate of Education, outlines first of all the biography of John Milton and evaluates his whole work. This work proceeded from the more general interests and fought for the political aims of the bourgeoisie, on whose side the Puritan Milton always stood.
Also his Tractate of Education (1644) is an organic part of his public activities in which Milton was then engaged, and is closely connected with the political struggle of the Parliament side in the English bourgeois revolution. When analysing this pamphlet the author of the study sees its main significance in the fact that Milton created in it a deeply reasoned, harmonious system of an all-around education corresponding to the requirements of his tim es and his class. By this system Milton got far ahead of the scholastic education then prevailing. Milton derives his ideal of education from the political-historical situation and applies in it his whole-hearted attitude towards antiquity as well as his real educational experiences; he subordinates the objectives of his education to the objectives of his nation represented by the rising bourgeoisie. And, of course, he does not deny his allegiance to Puritanism.
The study goes on to refer to the similarity between the views of Milton and those o f J. A. Comenius. Even though its author absolutely rejects the possibility of Milton having been personally acquainted with Comenius (in this respect he also criticizes some older scholars), he is nevertheless convinced that Milton must have known some of Comenius’ writings at least from Hartlib. Therefore he sees in the study of the relationship betw een the tw o pedagogical thinkers further tasks of scientific research.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}