(CZ) Čtenářská gramotnost v evropském kontextu
(EN) Reading Literacy in European Context
Autor / Author: WILDOVÁ, R.
Klíčová slova / Key words: čtenářská gramotnost, počáteční čtenářská gramotnost, mezinárodní výzkumy ve čtení, oficiální kurikulární dokumenty, počáteční příprava učitelů.
reading literacy initial reading literacy international researches on reading, official curricula's, initial teacher education.
Česká republika se v rámci transformace českého školství významně zaměřila na problematiku čtenářské gramotnosti. Jedním z vážných podnětů byly mj. nedostatečné výkony českých žáků v mezinárodních výzkumech čtenářské gramotnosti (PISA, PIRL). Tyto výzkumy ukázaly, že české děti sice čtou s porozuměním relativně dobře, ale práce s informací jim činí problémy. Za jednoho z viníků je považována i školní výuka čtení, při které se ve smyslu rozvoje čtenářské gramotnosti pracuje jen velmi málo.
Cílem textu je přiblížit hlavní tendence v oficiálních kurikulárních dokumentech zemí Evropy ve smyslu rozvoje čtenářské gramotnosti. Zároveň text přibližuje hlavní trendy v přípravě evropských učitelů pro čtení. Tyto informace mohou být využity jako inspirační zdroj při tvorbě, resp. úpravě oficiálních dokumentů pro podporu rozvoje čtenářské gramotnosti v České republice.
Annotation:
In the transformation of its educa-tion systém the Czech Republic has de-voted particular attention to the theme of reading literacy. One serious reason for this focus was the poor performance of Czech pupils in international surveys of reading literacy (PISA, PIRL). These surveys showed that while Czech children show relatively good comprehension of what they read, they háve problems working with the information. One source of the trouble is considered to be the school teaching of reading, in which very little attention is given to the development of reading literacy.
The aim of the text is to present the main trends in official curricular docu-ments of the countries of Europe as they relate to reading literacy. At the samé time the text presents the principál trends in the training of European teachers for reading. This information could be of use as a source of inspiration in the formula-tion or reform of official documents for the support of the development of read¬ing literacy in the Czech Republic.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: