Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
1/1956 -
Psychologie Psychology

(CZ) Pomalost koncentrace útlumového procesu a disharmonie v činnosti 1. a 2. signální soustavy u dětí mladšího školního věku
(EN) Pomalost koncentrace útlumového procesu a disharmonie v činnosti 1. a 2. signální soustavy u dětí mladšího školního věku

Strana / Page: 71-92
Autor / Author: Linhart, J., Linhartová, V.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

In the investigation of the types of higher nervous activity in children, carried out by means of the complex method, we found in a group of children from seven to eight years of age besides the common types of the higher nervous activity also some special characteristics. which we submitted to an analysis.
In several (five) children, and with particular expressiveness in a boy. Zdeněk B.. we found inertness of the concentration of the Inhibitory process. We assume that the concentration of nervous processes is apparently a peculiar feature of the cerebral cortex activity of children, which may become one of independent typological criteria.
In Helena B., a girl of eight, we ascertained disharmony in the co-operation between the first and the second signalling system. On the level of the first signalling system in particular (as the A. G. Ivanov-Smolenski method of grasping conditioned reflexes showed) both the basic nervous processes of the said girl were characterised by a satisfactory strength and mobility, while in forming associations on the level of the second signalling system with the application of the association experiment method, inertness and weakness of the excitation process were manifest.
By analysing the personal characteristics of a girl, Milada P., we arrived at the conclusion that complex relations arise between acquired, inborn, and developing properties of children. Milada P. was characterised by inadequate solidity and steadiness of the inhibitory process; this particular quality of her inhibition, apparently conditioned by upbringing, proved to be very resistent (after two years’ time we did not observe hereany substantial changes). On the other hand we found that the above-mentioned characteristic traits of Zdeněk B. and Helena B.. which seem to have a typological basis, changed^ substantially in two years’ time.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}