Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
6/1956 -
Dějiny pedagogiky History of Pedagogics

(CZ) Pedagogické ideje Ivana Franka
(EN) Pedagogické ideje Ivana Franka

Strana / Page: 692-710
Autor / Author: Dzeverin, A.
Klíčová slova / Key words:


Anotace:

Annotation:

Ivan Franko (1856— 1916), an outstanding Ukrainian writer, learned man and public worker, is one of the greatest representatives o f world democratic culture. His work is still live and fresh and helps in,the fight for peace and fraternity among nations. Therefore the World Peace Council decided that the hundredth anniversary of his birth this year should be celebrated throughout the world.
Ivan Franko was at the head of the revolutionary democratic intelligentsia, who bought against social and national oppression of the Ukrainian people in Galicia. The moulding of his political and social views was influenced by the teachings of Marxism and by progressive Russian, Ukrainian, as well as West-European literature. Even though certain contradictions in his world outlook appeared occasionally, in substance he always remained an adherent of materialistic philosophy, a revolutionary democrat, a humanist and internationalist, a persistent fighter for the ideals of freedom and democracy.
Raising the standard of culture among the people and educating the youth appeared to Franko as being powerful weapons in the. fight for a new life. He was deeply convinced of the great power of education. He sharply criticised the state of popular education in Western Ukraine and exposed the anti-popular policy of the ruling classes in the sphere of education. He regarded economic subjugation and exploitation of the working people as the main source of evil. He criticised the ideological bias of education in Galician schools, spoke up against the reactionary German pedagogics, against the clerical influence on education, he condemned the dead classicism in Secondary Schools and in the courses of the Lvov University. He studied and criticised the methods of teaching, he portrayed uneducated teachers who tormented the children, and on the other hand advanced teachers who armed the youth with useful knowledge. Franko was convinced that under the prevailing social conditions it was impossible to build up a democratic system of popular education; he wrote about the inevitability of social revolution and outlined the most important principles of education and instruction in a socialist society.
The author shows how Franko in his pedagogical works, under the influence of Marxist ideology, reached the highest level in solving many concrete pedagogical problems, even if compared with the most progressive educationalists of the pre-Marxist period.
The pedagogical ideas of this enthusiastic champion of the freedom and happiness of the people are a great cotribution to the treasury of world thinking.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}