(CZ) Vzdělávací projekty s evropskou témajikou na bilingvních gymnáziích
(EN) Educational Projects with the Theme of Europe at Bilingual Gymnasia
Autor / Author: Pávková, K.
Klíčová slova / Key words: evropské projekty, mezinárodní projekty, bilingvní gymnázia, jazykové vzdělává¬ní, bilingvismus, Metoda obsahově a jazykově integrovaného učení (CLIL), interkulturní doved¬nosti, spolupráce s místním regionem
European projects, international projects, bilingual grammar schools, language education. bilingualism, The Method of Content and Language Integrated Learning (CLIL), inter-cultural competences, cooperation with a local region
Cílem příspěvku je prezentovat výsledky česko-německého výzkumného projektu zamě¬řeného na participaci bilingvních gymnázií na vzdělávacích projektech s evropskou tématikou. Tato komparativní analýza byla realizovaná s cílem postihnout specifika vybraných vzdělávacích projektů z pohledu jejich zaměření, potenciálu rozvíjet u studentů interkulturní dovednosti a spo¬lupráci s místním regionem, ale také organizujícího subjektu. Bilingvní vzdělávání je v českém prostředí mj. aktuální především kvůli pilotnímu ověřování Rámcových vzdělávacích programů pro gymnázia. V multikulturní společnosti Německa je téma nahlíženo zejména v souvislosti s hojně diskutovaným vzděláváním imigrantů. Bilingvní gymnázia v České republice a Německu v různých formách implementují do vzdělávání Metodu obsahově a jazykově integrovaného učení (CLIL), která často souvisí se vzdělávacími projekty zaměřenými na evropskou tématiku. Jedná se ojev, který začíná významně ovlivňovat zaměření vyššího sekundárního vzdělávání. Studie je součástí probíhajícího disertačního projektu Bilingvní školy a evropské projekty.
Annotation:
This article presents the results of a Czech-German research project focused on the participation of bilingual gymnasia in educational projects concerned with European themes. A comparative analysis was carried out with the aim of identifying the specific features of selected educational projects in terms of their aims, and potential to develop intercultural skills among students and promote co-operation with the local region, but also in terms of the perspective of the organising subject. In the Czech environment bilingual education is highly topical above all because of the pilot testing of the Framework Educational Programmes for Gymnasia (academic high schools). In the multicultural society of Germany the theme comes up particularly in connection with the much discussed education of immigrants. Bilingual gymnasia in the Czech Republic and Germany have been implementing the Method of Content and Linguistically Integrated Learning (CLIL), which is often connected with educational projects focused on European themes, in different ways. This is a phenomenon that is starting to have a significant effect on the orientation of higher secondary education. The article is part of an ongoing dissertation project - Bilingual Schools and European Projects.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: