(CZ) Kvalita výuky: obsahově zaměřený přístup ke sjudiu procesů vyučování a učení
(EN) Quality of Teaching: A Content-Orientated Approach to the Study of Teaching and Learning Processes
Autor / Author: Slavík, J., Janík, T.
Klíčová slova / Key words: didaktická transformace obsahu, didaktická znalost obsahu, kvalita vý¬uky, obsahově zaměřený přístup, výzkum
content transformation, pedagogical content knowledge, quality of instruc-tion, content-focused approach, research
Studie přistupuje ke kvalitě výuky z hlediska obsahově zaměřeného přístupu v didaktice v návaznosti na programovou řadu článků autorů publikovaných v Pedagogice od roku 2005. Jejím cílem je poskytnout ucelený pohled na teoretická východiska obsahově zaměřeného přístupu ke kvalitě výuky. Cesty ke kvalitě zde jsou chápány jako prostředek profesionalizace učitelů a zvyšování intelektuální náročnosti jejich přípravy založené na spojování teorie s praxí. Studie vychází z kritiky těch pedagogických přístupů k výuce a k jejímu hodnocení, které opomíjejí obsahovou složku vzdělávání. Obsahově zaměřený přístup ke kvalitě výuky vyzdvihuje dynamiku procesu transformace obsahu ve výuce a klade důraz na jasnost, strukturaci a přístupnost obsahu pro žáky jako měřítka kvality výuky. Smyslem hodnocení kvality výuky je možnost jejího zlepšování na základě výběru relativně nejkvalitnější alternativy (alterace) k reálné situaci výuky. Ke zdůvodňování výběru alterace musí mít didaktika a učitelé k dispozici analytický a terminologický aparát, který umožňuje popsat, analyzovat i hodnotit situace výuky. Jeho jádrem jsou dvě klíčové kategorie: didaktická znalost obsahu a didaktická transformace obsahu. Základem pro didaktickou analýzu obsahově chápané kvality výuky jsou transformace mezi subjektivní, intersubjektivní a objektivní existencí obsahu. Jejich analýza vychází z předpokladu, že činnost žáka při práci s učební úlohou směřuje k abstrakcím a zvládání pojmů a činností v kontextu určitého oboru. Tento proces je vysvětlován na příkladech, protože obsahově zaměřený přístup směřuje k operacionalizaci teorie do empiricko-výzkumné anebo hospitační reflektivnípraxe. Studie na základě teoretického zdůvodňování navrhuje programové teze empiricko-výzkumného a profesionalizačního programu v didaktice, které směřují k překonávání problémů těch koncepcí zvyšování kvality výuky, které nemají dostatečný ohled na vzdělávací obsah.
Annotation:
The article considers quality of teaching from the point of view of a content-orientated approach in didactics, and is the latest of an integrated series of articles by the authors published in Pedagogika since 2005. It aims to provide a comprehensive view of the theoretical premises of a content-orientated approach to quality of teaching. Ways to quality are understood here as a means of professionalising teachers and raising the intellectual standards of theirtraining on the basis of the integration of theory and practice. The study starts from a critique of those pedagogical approaches to teaching and its assessment that neglect the content element of education. The content-orientated approach to quality of teaching highlights the dynamics of the process of transformation of content in teaching and places the stress on the clarity, structuring and accessibility of content for pupils as the criteria of quality of teaching. The purpose of the assessment of quality of teaching is the chance it provides to improve teaching on the basis of choice of the best alternatives (alterations) relative to the real teaching situation. In order to justify choice of alteration, didactics and teachers must be furnished with an analytical and terminological apparatus enabling them to describe, analyse and assess the teaching situation. The core of this apparatus consists of two key categories: didactic knowledge of content and didactic transformation of content. Didactic analysis of quality of teaching as understood in terms of content focuses on the transformations that occur between the subjective, inter-subjective and objective levels of the existence of the content. The analysis of these is premised on the idea that the activity of the pupil tackling an assigned learning task is directed towards abstractions and the mastery of concepts and their application in the context of a specific discipline. This process is explained using examples, because the content-orientated approach is geared to making theory operational in empirical research or in reflexive analysis of own or observed teaching practice situations. Giving theoretical justifications, the article puts forward a systematic theory for an empirical-research and professionalisati-on programme in didactics, which aims to overcome the problems presented by those concepts of improvement of quality of teaching that do not take sufficient account of educational content.
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: