Přejít k obsahu webu
  • O časopisu
  • Archiv čísel z let 1951–2018
  • Vyhledat článek
  • Zásady cookies
  • Čeština
  • English
3/2012 -
Přehledová studie Overview Study

(CZ) Kvalita výuky: obsahově zaměřený přístup ke sjudiu procesů vyučování a učení
(EN) Quality of Te­aching: A Content-Orientated Ap­proach to the Study of Teaching and Learning Processes

Strana / Page: 262-286
Autor / Author: Slavík, J., Janík, T.
Klíčová slova / Key words: didaktická transformace obsahu, didaktická znalost obsahu, kvalita vý¬uky, obsahově zaměřený přístup, výzkum
content transformation, pedagogical content knowledge, quality of instruc-tion, content-focused approach, research

Anotace:

Studie přistupuje ke kvalitě výuky z hlediska obsahově zaměřeného přístupu v didaktice v návaznosti na programovou řadu článků autorů publikovaných v Pedagogice od roku 2005. Jejím cílem je poskytnout ucelený pohled na teoretická východiska obsahově zaměřeného přístupu ke kvalitě výuky. Cesty ke kvalitě zde jsou chápány jako prostředek profesionalizace učitelů a zvyšování intelektuální náročnosti jejich přípravy založené na spojování teorie s praxí. Studie vychází z kritiky těch pedagogických přístupů k výuce a k jejímu hodnocení, které opomíjejí obsahovou složku vzdělávání. Obsahově zaměřený přístup ke kvalitě výuky vyzdvihuje dynamiku procesu transformace obsahu ve výuce a klade důraz na jasnost, strukturaci a přístupnost obsahu pro žáky jako měřítka kvality výuky. Smyslem hodnocení kvality výuky je možnost jejího zlepšování na základě výběru relativně nejkvalitnější alternativy (alterace) k reálné situaci výuky. Ke zdůvodňování výběru alterace musí mít didaktika a učitelé k dispozici analytický a terminologický aparát, který umožňuje popsat, analyzovat i hodnotit situace výuky. Jeho jádrem jsou dvě klíčové kategorie: didaktická znalost obsahu a didaktická transformace obsahu. Základem pro didaktickou analýzu obsahově chápané kvality výuky jsou transformace mezi subjektivní, intersubjektivní a objektivní existencí obsahu. Jejich analýza vychází z předpokladu, že činnost žáka při práci s učební úlohou směřuje k abstrakcím a zvládání pojmů a činností v kontextu určitého oboru. Tento proces je vysvětlován na příkladech, protože obsahově zaměřený přístup směřuje k operacionalizaci teorie do empiricko-výzkumné anebo hospitační reflektivnípraxe. Studie na základě teoretického zdůvodňování navrhuje programové teze empiricko-výzkumného a profesionalizačního programu v didaktice, které směřují k překonávání problémů těch koncepcí zvyšování kvality výuky, které nemají dostatečný ohled na vzdělávací obsah.



Annotation:

The article considers quality of te­aching from the point of view of a con­tent-orientated approach in didactics, and is the latest of an integrated series of articles by the authors published in Pe­dagogika since 2005. It aims to provide a comprehensive view of the theoretical premises of a content-orientated appro­ach to quality of teaching. Ways to qua­lity are understood here as a means of professionalising teachers and raising the intellectual standards of theirtraining on the basis of the integration of theory and practice. The study starts from a cri­tique of those pedagogical approaches to teaching and its assessment that neglect the content element of education. The content-orientated approach to quality of teaching highlights the dynamics of the process of transformation of content in teaching and places the stress on the cla­rity, structuring and accessibility of con­tent for pupils as the criteria of quality of teaching. The purpose of the assessment of quality of teaching is the chance it pro­vides to improve teaching on the basis of choice of the best alternatives (alterati­ons) relative to the real teaching situati­on. In order to justify choice of alteration, didactics and teachers must be furnished with an analytical and terminological ap­paratus enabling them to describe, analy­se and assess the teaching situation. The core of this apparatus consists of two key categories: didactic knowledge of content and didactic transformation of content. Didactic analysis of quality of teaching as understood in terms of content focuses on the transformations that occur between the subjective, inter-subjective and obje­ctive levels of the existence of the content. The analysis of these is premised on the idea that the activity of the pupil tackling an assigned learning task is directed to­wards abstractions and the mastery of concepts and their application in the con­text of a specific discipline. This process is explained using examples, because the content-orientated approach is geared to making theory operational in empirical research or in reflexive analysis of own or observed teaching practice situations. Giving theoretical justifications, the artic­le puts forward a systematic theory for an empirical-research and professionalisati-on programme in didactics, which aims to overcome the problems presented by those concepts of improvement of quality of teaching that do not take sufficient ac­count of educational content.



Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:

Literatura / References:


Časopis Pedagogika ISSN 0031-3815 (Print), ISSN 2336-2189 (Online)
Souhlas s použitím souborů cookies
Aby bylo prohlížení těchto stránek co nejpříjemnější a plně funkční, používáme jako většina webů soubory cookies. Cookies jsou malé soubory uložené ve Vašem zařízení. Uchovávají v sobě některé informace o Vás či o Vašem zařízení. Svůj souhlas s použitím cookies můžete kdykoliv odvolat.
Funkční Vždy aktivní
Tyto cookies zabezpečují řádné fungování naší webové stránky. Uchovávají v sobě např. volbu preferovaného jazyku webu. Bez těchto cookies by naše webová stránka nefungovala úplně správně. Jejich použití je nevyhnutelné, uchovávají se pouze krátce.
Preferences
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Tyto cookies slouží k získávání údajů o návštěvnosti našeho webu, informací o tom, co na stránce vyhledáváte, a též ke zjišťování, jak se po naší stránce pohybujete. Díky nim můžeme stránku upravit tak, aby byla co nejpříjemnější na používání. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Vybrat, co přijmu
{title} {title} {title}