(CZ) Kvalita výuky: vymezení pojmu azpůsobů jeho užívání
(EN) Quality of Teaching: The Definition of the Concept and its Deployment
Autor / Author: Janík, T.
Klíčová slova / Key words: kvalita školy, kvalita výuky, kvalita vzdělávání, škola, výuka, výzkum, vzdělávání
quality of school, instructional quality, educational quality school, instruction, research, education
Pojem kvalita výuky je často používán jako slogan v rámci různých politických prohlášení; odborná komunita nicméně trpí jeho nevymezeností ve smyslu odborného konstruktu. Cílem přehledové studie je napomoci etablování pojmu kvalita výuky v domácím odborném diskurzu. Autor usiluje o přiblížení (se) k pojmu kvalita výuky na širší mezioborové základně. Formou historického exkurzu objasňuje, jak se při vymezování pojmu kvalita vzdělávání/výuky v rámci různých vědních oborů (sociologie, psychologie, pedagogika, didaktika) a výzkumných proudů (výzkum vyučování a učení, výzkum klimatu třídy a školy, výzkum kvality školy) uplatňovaly různé metodologické přístupy (normativní, analytický, empirický). V závěru textu vymezuje perspektivy pro další teoretickou a empirickou práci na dané problematice (modelování kvality, analýza charakteristik zakládajících kvalitu výuky).
Annotation:
The concept of quality of teaching is often used as a slogan in various political declarations, but the professional community also suffers from its vagueness as an academic construct. The aim of this article is to help to establish the concept of quality of teaching in domestic scholarly discourse. The author seeks to present and clarify the concept of quality of teaching on a broad interdisciplinary basis. In a historical excursus he shows how different methodological approaches (normative, analytical, empirical) have been used in the definition of the concept of quality of education/teaching in different academic fields (sociology, psychology, education, didactics) and research currents (research into teaching and learning, research on the climate of the class and school, research into the quality of the school). At the end of the article he outlines the prospects for further theoretical and empirical work on the subject (the modelling of quality, analysis of the characteristics establishing quality of teaching).
Článek ke stažení v češtině [PDF]:
Download the article in English [PDF]:
Literatura / References: